Premium

'Ook ons DNA wordt meer en meer oranje'

De column van William Vet, commercial manager easyJet

In de tijd dat Windows ’95,  Javascript, eBay en de dvd werden geïntroduceerd, begon in Londen een startup die goedkope vluchten – ‘niet duurder dan  de prijs van een spijkerbroek’ – aanbood. EasyJet was een disruptor in de luchtvaartsector: weinig luxe, maar wel goedkope tickets naar Europese bestemmingen. In Nederland was er nog weinig van ons te zien.

Maximale efficiëntie

Via Schiphol boden we vluchten aan van en naar het Verenigd Koninkrijk, maar er was geen vaste basis en geen Nederlands personeel. Maximale efficiëntie. In mijn eerste jaren bij easyJet was er een omwenteling gaande, de nieuwe (en huidige) ceo Carolyn McCall vond het tijd om het roer om te gooien en meer focus te leggen op punctualiteit, service en personeel. Ik was de enige persoon die in Nederland voor easyJet werkte.

Ik wás easyJet Nederland

Er was geen kantoor, slechts één bureau en één man personeel. Ik wás easyJet Nederland. Vanaf toen begon de uitdaging om easyJet ook in Nederland verder op te bouwen tot een volwassen en bestendig merk met gedegen service voor een nog steeds betaalbare prijs. Alle zeilen moesten op marketinggebied worden bijgezet om onszelf neer te zetten als een gevestigde luchtvaartmaatschappij, in plaats van een low-cost carrier.

Inmiddels zijn we 20 jaar verder en is het gelukt om een plek tussen de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen te veroveren. Nu, in de disruptieve tijd van always on, drones en auto’s die zichzelf besturen zijn ook wij always on, met online en mobiele ondersteuning, zoals een app waarin passagiers hun vliegtuig live kunnen volgen met een flight tracker.

20ste verjaardag

In april vieren we onze 20ste verjaardag in Nederland, tegelijk met het eenjarig bestaan van een eigen basis in Amsterdam met een Nederlands team van meer dan 200 collega’s, een groei van 24 procent in het afgelopen jaar en 40 bestemmingen waar we nu vanuit Amsterdam op vliegen.

Niet alleen onze vliegtuigen zijn oranje, ook ons DNA wordt meer en meer oranje. Die 20 jaar zijn voorbij gevlogen en voorlopig blijven we ook nog wel even voorbij vliegen. Disruptor worden is stap één, disruptive blijven is nog een hele kunst. Maar het kan, óók als gevestigde luchtvaartmaatschappij. Let maar op!

Deze column staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 4

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie