Ook in 2e kwartaal nog veel foute toepassingen QR code

[door gastblogger Guido Gerritsen] De Monitor QR code in printed media heeft ook over het tweede kwartaal van 2014 een teleurstellend resultaat opgeleverd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van de 225 geplaatste QR codes in vijf verschillende gratis huis-aan-huis weekkranten scoorde bijna 70 procent een onvoldoende. Maar toch een lichte verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal. De Monitor geeft inzicht in de relevantie en de manier waarop QR codes worden ingezet.  Dit onderzoek is gestart omdat er voor de Nederlandse markt weinig bekend is over de inzet en de kwaliteit van QR codes in gedrukte media.

Adverteerders zouden zich meer moeten verdiepen in de customer experience wanneer ze de QR code toepassen in hun advertenties. Als je klanten de moeite nemen om een QR code te scannen, dan willen die beloond worden met relevante en op de mobiele telefoon leesbare informatie.  En dat is dus niet de homepage van je (non-responsive) website! In het tweede kwartaal zijn gemiddeld per uitgave minder QR codes geplaatst. In het eerste kwartaal was dat bijna 6 procent, het tweede kwartaal kwam uit op ruim 4 procent. Het aantal geplaatste QR codes bleef nagenoeg gelijk, maar in het tweede kwartaal waren er meer uitingen. Lichtpuntje is het aantal mobielvriendelijke sites die achter de QR code geplaatst wordt (nu 44%, vorig kwartaal 31%). Ook werden in het tweede kwartaal meer actiepagina’s getoond. Toch blijft de combinatie concreet aanbod op een mobiel vriendelijk platform nog te laag. En juist die combinatie moet er voor zorgen dat hetgeen je wilt communiceren tot een succes leidt.

Monitor QR code in printed media
De Monitor geeft per kwartaal een representatief beeld van alle geplaatste QR codes in de regionale h-a-h weekkranten die wekelijks bij alle huishoudens gratis worden bezorgd. In de Monitor worden uitspraken gedaan over de uiting zelf, de opmaak van de QR code, de al dan niet toegevoegde call to action, welke branches de QR code inzetten, waar leidt de QR code heen en is de bestemming smartphone-proof. Tenslotte wordt van iedere geplaatste QR code een uitspraak gedaan over de kwaliteit van de QR code in zijn geheel.

Gastblogger Guido Gerritsen is eigenaar van vanguido! marketing & communicatie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie