Premium

'ONS wil commerciële alternatief zijn voor Omroep Max’

NostalgieNet wordt in september ONS en eigenaar Just Media Group investeert fors in de zender met een nieuwe horizontale programmering en een app, zegt Eric de Groot.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Begin dit jaar werd NostalgieNet onderdeel van Just Media Group. Het Hilversumse mediabedrijf produceert, creëert en distribueert entertainment content voor de Benelux-markt.  Just Media Group  is eigenaar van onder meer Just Works, Just Formats, Just4Kids en Just Entertainment. Tv-zender ONS (voorheen NostalgieNet) past goed in het portfolio, zegt directeur Eric de Groot. ‘Wij geloven erg in 49-plussers. Het gaat dan in Nederland om 6 miljoen mensen. Die worden nu op tv bediend door Omroep MAX. Ons ultieme doel is om het commerciële alternatief voor die zender te zijn. Vanaf september als we NostalgieNet officieel omdopen in ONS, gaan we daar op inzetten.’

Zekerheid
De naam ONS heeft geen diepere gedachte, zegt De Groot. ‘Maar als ik het moet omschrijven: het staat voor een wij-gevoel. Wij willen een zekerheid zijn in een onzekere wereld. Dus: kom bij ons.’
Vanaf september zijn er veel nieuwe programma’s en eigen producties te zien. De Groot: ‘Wij hebben veel content in onze groep die we uitstekend op ONS kunnen plaatsen en daarnaast hebben we licentieovereenkomsten met de NPO en BBC.’

Op de zender was tot nu toe vooral oud materiaal uit vervlogen omroeptijden te zien. Denk aan een oude talkshow van Theo van Gogh die vroeger op AT5 uitgezonden werd, of series als Laat maar zitten en James Herriot. In september krijgt het nieuwe ONS een vaste horizontale programmering, met op elk tijdstip herkenbare programma’s. Zo is er een nieuw middagprogramma, Bij ONS aan tafel met Kristel van Eijk (foto onder), de Top 40 keert terug op tv met Erik de Zwart, Mari Carmen Oudendijk neemt de kijker mee in de recente geschiedenis en in &;En route avec Pleijsier&; nodigt Sjoerd Pleijsier bekende Nederlanders uit in Frankrijk. ‘We willen op ONS terug- én vooruitkijken. Dus het oude materiaal blijft ook gewoon te zien. Want Fawlty Towers op de zondagavond heeft een enorme schare fans. Daar gaan we niet aan tornen. Maar de doelgroep moet ook geïnformeerd worden over reizen, avontuur, fietsen, et cetera. Dat doen we deels met de nieuwe programma’s, zoals Bij ONS aan tafel.’


Ambitie
Naar Nostalgienet kijken nu volgens SKO-cijfers cumulatief tussen de 1 en 1,3 miljoen mensen per week. ‘En we hebben een harde kern van 600.000 kijkers die minimaal één keer per week op de zender afstemt. De piek ligt in het weekeinde en rond de avonden met gemiddeld 200.000 à 300.000 kijkers. De ambitie van de Groot is een verdubbeling naar 2,5 miljoen kijkers cumulatief per week en een vaste groep van rond de 1,2 miljoen kijkers.  

ONS wil met zijn tijd meegaan en dus is er naast de lineaire tv-zender een app in de maak en komt er een nieuwe online omgeving. Via de app moet de gebruiker in staat zijn om minimaal twee weken programma’s terug te kijken. ‘Met de app die we half september willen lanceren willen we veel meer informatie brengen en tv-momenten bieden die niet op de zender te zien zijn. Daarnaast kijken we naar samenwerking met andere platforms voor senioren.’

Rond de introductie komt er ook een grote campagne, in print (uitingen in De Telegraaf en de Audax-titels), online en mogelijk billboarding. ONS wil ‘vrij fors’ investeren in de campagne, die Just Media Group in huis maakt.

Adverteerders en afstandsbediening
De Groot zegt dat ONS twee grote uitdagingen heeft. De eerste is adverteerders overtuigen. ‘Het is al vaker gezegd, maar er wordt nog steeds te weinig mee gedaan: de 49-plusser heeft tijd, geld, energie en is merkvast. Het is bijvoorbeeld ook de grootste groep tabletkopers. Het is jammer dat men de ouderwetse “grp-gedachte” met kerndoelgroep 20-49 nog steeds niet heeft laten varen.’

De tweede uitdaging is de zender die nu bijvoorbeeld bij Ziggo op ‘211’ en bij de KPN op &;174&; op de afstandsbediening zit naar een lager nummer te krijgen. ‘Nostalgienet NostalgieNet valt nu niet binnen het zapgedrag van de kijker. Het zou mooi zijn en symbolisch als we naar 49/50 kunnen opschuiven. Maar uiteraard moet ONS eerst de distributeurs overtuigen van zijn waarde voordat dit gebeurt. Met de nieuwe naam en programmering zetten we alvast een goede stap.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie