Artiesten blijken een plek in de single top 100 (gebaseerd op verkoopcijfers en downloads) te kunnen kopen, zo bleek uit het tv-programma Rambam gisteren.
Onder andere Erik de Zwart, voorzitter van Stichting Nederlandse Top 40 is hier verbolgen over.
(Nieuw is de manipulatie echter niet, meldt HP/De Tijd vandaag terecht.)
Het digitale communicatiebureau We Cross komt naar eigen zeggen met een objectieve top100- lijst Into The Tune. De top 100 van Into The Tune is gebaseerd op de muziek waar mensen online naar luisteren en (virtueel) over praten.
Big data
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de API’s van online diensten als YouTube, Soundcloud, LastFM, Songkick, Facebook, Twitter en muziekblogs en sites. In totaal gebruikt Into The Tune ruim 40 miljoen online gegevens om dagelijks tot een nieuwe top 100 te komen.
Into The Tune meet realtime van ruim 4.000 Nederlandse artiesten de reputatie en populariteit van hun muziek op internet.
‘Omdat Into The Tune ook bijhoudt wanneer muziek naar het grote publiek is doorgebroken, bestaat de top 100 alleen uit de populairste nieuwe muziek van vandaag. Bij Into The Tune luister je dus niet naar de hits van radio en TV, maar ontdek je de muziek van morgen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!