Langerak kwam op het idee toen hij bij Werkspot (als mede-investeerder) ‘De Vakman van het Jaar’ had uitgedacht en opgezet. ‘Ik was inmiddels ook wel besmet door het lead generatie virus. Werkspot is dat eigenlijk ook.’
In 2013 werd Werkspot verkocht en had Langerak de financiën en tijd om het idee verder te ontwikkelen. Het werd EezyVote: een digitaal marketingplatform waarop je in contact kunt komen met je doelgroep en deze kunt activeren door middel van voting campagnes.
Bij voting campagnes moeten we denken aan ‘click en vote’, hot or not en deal or no deal. Bezoekers dus activeren door zichzelf of iemand anders te laten nomineren of door ze te laten ‘stemmen’. De eerste betalende klant van EezyVote is Beautyspot (onderdeel van de Jaarbeurs Utrecht) waarmee de Beautysalon top 100 is opgezet. Volgens Langerak een ‘doorslaand succes’. ‘De mensen die meedoen, delen het massaal op Facebook.’ Op deze manier wil EezyVote meer cases bouwen. Momenteel zijn dat bijvoorbeeld ‘Huisdier van het Jaar’ en ‘Verbouwing van het Jaar’.
Een top 3 of top10 samenstellen (Ranking) kan ook. Langerak: ‘Ik sprak met een aantal citymarketeers die op deze manier een ranglijst willen samenstellen met de influencers in bepaalde categorieën in de hun stad.’ Andere mogelijkheden zijn SMS-voting, bijvoorbeeld met goede doelen, of Profiling: welk type vakantieganger ben jij? ‘Door de leadgeneratie in het systeem kun je meteen een aanbieding doen of een kortingsbon geven. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld een sample, een nieuwsbrief inschrijving of een informatieverzoek.’
Ook visual product testing is een optie. ‘Je kunt de bezoeker heel snel een aantal producten laten zien die je mogelijk in de markt wilt gaan zetten. Op basis van het voting systeem kun je erachter komen voor welk product interesse is.’
Relevantie
EezyVote moet vooral ‘fun en veilig’ zijn, zegt hij. ‘Geen lange teksten meer, maar een visuele site waar je makkelijk tot actie overgaat. Meedoen aan een voting campagne is zo veilig mogelijk gemaakt veilig, via email authenticatie of authenticatie via een SMS-code. Verder is het betaalbaar: ons product moet natuurlijk goedkoper zijn dan wanneer je het zelf gaat bouwen.’
Waarom zou een marketeer voting campagnes willen gebruiken? Langerak somt op: ‘Op deze manier kun je potentiële nieuwe klanten aantrekken. Daarnaast is er relevantie, want je doet altijd iets rond een thema, zoals de Beautysalon top 100. Verder verrijk je je database en kun je je imago bevestigen of verbeteren. Lijstjes en verkiezingen worden op sociale media altijd veel gedeeld, dus je creëert met een voting campagne je de zogenaamde olievlek.’
Met EezyVote kan je het hele jaar door contacten hebben met een doelgroep, zegt Langerak. ‘Je begint met een bepaald verkiezingsmechanisme, waarmee je een database opbouwt en daar kun je met de andere mechanismes weer verder kunt bouwen.
Bureaus
Langerak ziet ook veel kansen voor reclamebureaus. ‘Wil je als merk een voting campagne beginnen, dan moet daar ook een concept omheen bedacht worden, media-aandacht gecreëerd worden en natuurlijk een award event georganiseerd worden