Volgens onderzoeksbureau Telecompaper hadden 'virtuele merken' als Telfort, Ziggo, Hollandsnieuwe en Tele2 na het eerste kwartaal van het jaar samen bijna 41 procent van de markt in handen, tegenover 38 procent een jaar eerder.
Tegenover de groei van de netwerkloze merken leveren T-Mobile, Vodafone en KPN, die wel over een eigen netwerk beschikken, juist marktaandeel in. De opmars van virtuele merken komt door de populariteit van basisdiensten die tegen scherpe prijzen worden aangeboden. Ook het SIM only-aanbod doet het goed, aldus de onderzoekers. Merken zonder netwerk maken overigens wel gebruik van het netwerk van een van drie aanbieders.
Vodafone en T-Mobile hebben beide ruim een vijfde van de markt voor mobiele telefonie in handen. KPN volgt met 18 procent van de markt. Telfort (via KPN) en Tele2 (deels via T-Mobile ) zijn de populairste prijsvechters met een marktaandeel van 9 procent. Hollandsnieuwe (via Vodafone) had een marktaandeel van 6 procent.
Het onderzoek toont ook aan dat de gemiddelde Nederlander met een abonnement 45 jaar oud is. Hollandsnieuwe en Tele2 hebben het grootste aandeel tieners in hun klantenbestand. Die groep vertegenwoordigt circa een vijfde van het totaal. Ziggo-klanten zijn over het algemeen het oudst. Dat bedrijf zag het aandeel in de markt voor mobiele prijsvechters in het afgelopen kwartaal wel verdubbelen tot 5 procent.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!