Nederlandse advertentiemarkt krijgt de eerste klappen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

had het vandaag op zijn voorpagina: 'dalende reclame-uitgaven, maar nog geen crisis'. Het is wat zwarter: 'de Nederlandse advertentiemarkt voelt eerste symptomen recessie'.

Volgens Adformatie zijn de bruto mediabestedingen (cijfers Nielsen Media Research) in juli met drie procent gedaald ten opzichte van juli 07.

Het FD kijkt somber vooruit en meldt dat de uitgaven aan reclame en advertenties volgend jaar verder onder druk komen te staan en zelfs zullen krimpen. Momenteel onderhandelen adverteerders al met televisiezenders om lopende contracten open te breken en te verlagen. In 2009 zullen zij de hand verder op de knip houden.

Dat wordt duidelijk op basis uit een rondgang langs Nederlandse Mediabureaus, meldt het FD.

'Adverteerders houden hun adem in, 2009 zal een zwaar jaar worden. Ik verwacht krimp', aldus Jarno Stolk van Carat, dat onder meer Philips bijstaat. Esther Hendriks van Kobalt, dat onder meer Ahold en ABN Amro adviseert: 'Bedrijven voelen de economische tegenwind. Ze zien het consumentenvertrouwen afnemen. Iedereen anticipeert op een terughoudende consument.'

De echte klappen gaan vallen bij de dagbladen en de weekbladen, voorspelt Marijke van Outersterp van MindShare.

Want advertenties zijn nu eenmaal een van de makkelijkste manieren om in de kosten te snijden.

Wie valt er om?

De deskundigen weten het ook niet, maar dat een van de gratis kranten nu echt het loodje gaat leggen, lijkt wel vast te staan. Wie wordt het? Dag? Of toch de Pers?

Stolk van Carat zegt in het FD: 'En voor opiniebladen als HP/De Tijd en Vrij Nederland wordt het knokken. Wat is nog hun relevantie?'

Is het een tijdelijke dip of slaat de structurele teruggang in print nu echt toe? De media-inkopers denken het laatste. Er gaat steeds meer geld naar internet, maar daar zijn de tarieven wel een stuk lager. De teruggang in print is daarmee echt niet te compenseren.

Van Outersterp, van Mindshare: 'Dit is niet alleen het probleem van het economisch klimaat. Dit is het probleem van het printmedium zelf', zegt ze.

Er worden steeds minder lange termijncontracten afgesloten. Want er is ook meer te halen aan korting als je langer wacht.

Hoe de printtitels de teruggang moeten opvangen is vooralsnog volslagen onduidelijk.

Zijn ze dan toch de gaslantaarnaanstekers van 2009?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie