Jaarlijks maakt The Gunn Report, de internationale index voor creatieve excellentie in de reclame-industrie, een rapport waarin is terug te vinden welke landen, hoeveel prijzen hebben gewonnen bij aansprekende regionale, nationale en internationale awardshows.
Naast 26 internationale awardshows als de Cannes Lions en de D&AD Pencils, worden de meest aansprekende awardshows uit de 20 meest invloedrijke reclamelanden (waaronder Nederland en België) meegenomen in het overzicht.
Nederlandse industrie krabbelt (weer) op
Voor het eerst sinds 2013 klimt ‘onze industrie’ weer omhoog op de wereldvermaarde ranglijst. Waar Nederland vorig jaar nog met 20 punten op de 18e plek eindigde, stijgen we dit jaar met 32 punten naar de 15e plek.
Wieden+Kennedy Amsterdam deed het van de Nederlandse bureaus het beste met 12 punten, op de voet gevolgd door netwerkbureau J. Walter Thompson Amsterdam (9 punten) en onafhankelijk bureau Dawn (3 punten).
'We hebben als industrie de stijgende lijn weer te pakken, doordat de markt aantrekt en merken behoefte hebben aan betekenis en wegstappen van "incidentjes"', stelt David Snellenberg, eigenaar van Dawn. 'Een logisch gevolg, aangezien verwatering en versnippering niet leidt tot verdieping en impact.'
'Toch denk ik dat we er nog lang niet zijn. Wij kijken bijvoorbeeld graag naar het Zweedse Forsman & Bodenfors, dat als onafhankelijk bureau zowel lokaal als internationaal de toon voert. Dat zien wij ook als ons toekomstmodel', aldus Snellenberg.
Verenigde Staten en BBDO opnieuw bovenaan
De bovenste positie is traditioneel vergeven aan de Verenigde Staten, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Australië. Net als vorig jaar werd BBDO uitgeroepen tot ‘succesvolste netwerk' en kreeg BBDO New York dit jaar de titel ‘best bekroonde bureau van de wereld’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!