Afgelopen donderdag vond in Rotterdam de finale plaats van de 16e editie van de Nationale Marketingstrijd, die dit jaar in het teken stond van "de kunst van het verleiden".
Bijna 200 marketingtalenten streden in teams bestaande uit studenten van verschillende universiteiten en marketingdisciplines om de titel 'Grootste Marketingtalent 2006' en de daaraan verbonden prijs van 2.000 euro.
Ik zat in de jury en kreeg zes teams voorgeschoteld die een bijzonder lastige opdracht van DSM moesten oplossen. Ze moesten op basis van activity based costing een aantal bier enzym-producten bekijken én een aantal afnemers moesten onder de loep worden genomen. Samen moest dan tot een marketingplan leiden.
Dat zorgde voor veel en lang rekenwerk, maar dan moesten ze ook nog beargumenteren hoe DSM met de producten en de klanten moest omgaan. Moest de relatie verder ontwikkeld worden (hoe dan?) of moest er maar snel een eind aan gemaakt worden (waarom?).
De finaleteams werden 's ochtends vroeg al van hun bed gelicht om door hoofdsponsor DSM alvast extra op de proef te worden gesteld tijdens een afdaling van de Euromast. 's Middags moesten zij de pittige case binnen vier uur oplossen. Hetgeen tot veel stress en discussie leidde.
De zes teams kregen uiteindelijk de kans ten overstaan van de 250 aanwezigen en de vakjury, bestaande uit Bernard van Schaik (DSM), Rob Wolleswinkel (The Boston Consulting Group), Theo van Vugt (Tijdschrift voor Marketing) en Philip Hans Franses (Erasmus Universiteit Rotterdam), hun uitwerkingen te presenteren.
Het moest in het engels en dat zorgde bij zeker drie van de zes teams toch voor problemen.
De keuze van de jury en die van het publiek, dat via televoting zijn stem mocht laten gelden, waren unaniem: De Super Marketeers, bestaande uit Anne ter Braak (Universiteit van Tilburg), Evelien Klop (VU Amsterdam), Wouter Smits (Wageningen UR), Rutger Teunissen (Universiteit Maastricht) en Joep Tigchelaar (Erasmus Universiteit Rotterdam), mogen zich een jaar lang het 'Grootste Marketingtalent 2006' noemen. Het winnende team viel vooral op door zijn heldere analyse, het maken van realistische aannames en het lef om keuzes te maken.
De wervings&selectie afdelingen van de sponsors kregen een mooi inzicht in het denkvermogen en samenwerkingsbereidheid van de studenten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!