Premium

‘Moszkowicz moet zijn politieke avontuur zien als een heilzame therapie in zelfreflectie’

Heeft Bram M. een reputatiemanager of een therapeut nodig? Drie experts geven antwoord.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jaap Stalenburg, communicatiedirecteur TVM: &;Mannetjesmakers op rechts zijn zelden succesvol&;

‘Ik denk dat Bram M. nu vooral eens geen reputatieadviseur in de arm moet nemen, maar zijn politieke avontuur moet zien als heilzame therapie in zelfreflectie. Ik ben geen psycholoog, maar wie nu de echte Bram is, is mij een raadsel. Het maatje van de onderwereld die zo genoot van het aanschurken tegen maffiahoofdmannen als Willem Holleeder? De inderdaad soms briljante pleiter in de rechtszaal? De aandachtsjunk met fraaie dames en open lijnen naar de roddelbladen? Of het slachtoffer van een dominante en perfecte vader met een oorlogswond?

Politiek vraagt in deze tijd geen dandy&;s die uit ijdelheid nu hun kunsten willen vertonen in de politieke arena, maar authentieke leiders met hun zwakheden en vooral menselijke kantjes. Voor die &;self-therapy&; heeft Bram geen imago-ZZP’ers nodig, maar moet hij de weg volgen van goede wijn: in alle rust eerlijk rijpen. Hooguit met een type als Wilders-influisteraar Martin Bosma die een zeker ideologisch instinct koppelt aan vertaling naar sentiment in de samenleving.

Ter rechterzijde zijn de mannetjesmakers zelden succesvol geweest. Kijk naar Rita Verdonk of Peter R de Vries. De kiezers zullen de gladde advocaat met de vele gezichten moeten geloven op zijn woord. Dat lijkt mij, in het moderne jargon, nog een hele uitdaging.’ 

Jos Govaart, Coopr: &;Moszkowicz heeft zwakheden die zijn tegenstanders ook kennen&;

Ik moest wel even twee keer fronzen toen ik hoorde van Moszkowicz. Als je uitgekotst wordt door de advocatuur dan kun je kennelijk nog prima in de politiek terecht. Dat zegt mij niet alleen iets over de reputatie van Bram maar ook over de reputatie van de gehele politiek. De kiezer zal uiteindelijk wel oordelen. Of zijn reputatie uitmaakt? Zeker. Zijn reputatie zorgt er voor dat ik absoluut niet op hem zal stemmen, voor anderen kan zijn reputatie wellicht júist aantrekkelijk zijn. We leven ook in het land waar we Holleeder een nationaal podium gaven.

Een podium krijgt Moszkowicz sowieso. Dat is een voordeel. Hij moet echter ook met een duidelijk en onderscheidend verhaal komen. Welke ruimte gaat hij innemen. Wat krijg je met een stem op Moszkowicz? Een fatsoenlijkere versie van de PVV? Lastige claim, met zijn verleden. Ik moet het allemaal nog gaan zien. Ik krijg ook wel een ernstig Peter R de Vries-gevoel.

Een reputatieadviseur lijkt me wel een verstandig idee. Maar wel iemand die snapt hoe framing werkt anno 2015. Waar de mening op Social Media al gevormd is voordat je ook maar iets hebt kunnen zeggen. De aanstelling van Moszkowicz werkt een verdere verharding van het campagnevoeren in de hand. Moszkowicz heeft duidelijke zwakheden die zijn tegenstanders ook kennen. Dat vereist een olifantshuid, een open houding en stevige koersvastheid. Dat is niet per se iets waar zijn generatie bewezen heeft in uit te blinken. 

 

Ewald van Rooij, Lindblom: &;Zijn verleden zit hem hoog en dat maakt hem kwetsbaar&;

Het was een bijzondere entree van Bram Moszkowicz als nieuwe lijsttrekker van VNL in Nieuwspoort. Wat opviel was de figurantenrol voor de oud-PVV&;ers Joram van Klaveren en Laurence Stassen enerzijds en de enorme oneman-show van Bram Moszkowics anderzijds. Zijn volledige betoog ging over hemzelf en sloot af met een misplaatste vergelijking met Pim Fortuyn. Fortuyn combineerde zijn narcisme met een echte visie, waar je het mee eens of oneens kon zijn. Bij Moszkowicz ontbraken visie en inhoud vrijwel volledig. En dan blijft alleen de man over.

En op die man is wel het een en ander aan te merken. Wie dat doet, krijgt onmiddellijk de ex-advocaat tegenover zich. Het zit hem duidelijk hoog. Dat maakt hem kwetsbaar en het maakt de campagne voor VNL erg ongewis. Met Bram zijn we verzekerd van vuurwerk en van lijken die op slim getimede momenten door tegenstanders uit de kast (of de koffer) worden getrokken.

Wat moet je daar als campagnemanager of als reputatieadviseur mee? Je kunt zeggen: &;no surprises&;, hou je in, focus op de inhoud en niet op de vorm. Maar je weet eigenlijk al dat je met een &;gimmick&; de campagne in gaat, die zelfs verrassend veel rechtse stemmen zal winnen, maar die zal verpieteren in de Kamer en die al snel in conflict zal raken met de eigen fractie en partij, met de media en misschien zelfs wel met Justitie. En Van Klaveren en Stassen zullen zich afvragen: hadden we het niet beter zelf kunnen doen?

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie