Premium

Mega-overname Distimo: voorbeeld van innovatief Nederland

Vorige maand werd de Nederlandse startup Distimo overgenomen voor, naar verluidt, 100 miljoen dollar. Een ongekend bedrag en volgens sommigen nog maar het topje van de Nederlandse innovatie-ijsberg.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Foto: Distimo-ceo Vincent Hoogsteder

Tekst Robert Heeg

Wat zei Neelie Kroes onlangs ook weer in Adformatie? ‘In de app-industrie verslaan wij de Verenigde Staten.’ Daags erna werd Distimo gekocht door , dat onder meer kantoor houdt in San Francisco. Een bedrag werd niet genoemd, maar techblog Techcrunch schat de deal op $100 miljoen. Distimo had al kantoren in San Francisco, New York, London, Tokyo en Utrecht. Dat laatste wordt App Annie’s Europese r&d-centrum.

Een prachtcoup dus voor oprichters Remco van den Elzen (29), Ruben Heerdink (30), Tom Jansen (33) en ceo Vincent Hoogsteder (32). De laatste vertelt waarom zijn bedrijf de ideale overnamepartner was voor een bedrijf uit Silicon Valley: ‘Toen we met App Annie om tafel gingen, beseften we heel snel dat we een gedeelde visie hebben over de markt van mobiele analytics en data. Dat was een zeer belangrijk vertrekpunt voor een gesprek over de overname. Met de toevoeging van Distimo kan App Annie nieuwe producten en features nu nog sneller naar de markt brengen.’

Wereldniveau

De vier Distimo-partners zaten eerst bij chatdienst eBuddy, dat zelf eind 2013 voor een onbekend bedrag werd overgenomen door Booking.com. Jan Joost Rueb, oprichter van eBuddy: ‘Erg gaaf wat Distimo bereikt heeft na jaren hard werk. Mooi dat hier een Silicon Valley-bedrijf interesse heeft voor een Nederlands bedrijf, meestal kijken ze alleen in de buurt. Dit geeft aan dat er voor hen echt grote waarde in Distimo zat. Hierdoor kan Distimo nog meer op wereldniveau meespelen; doorondernemen binnen een groter bedrijf.’

De overname past in de groeiende concurrentiestrijd in mobiele analytics. Ontwikkelaars zijn steeds afhankelijker van tracking-info over de wijze waarop mensen mobiele apps vinden en gebruiken. Precies waarin App Annie en Distimo gespecialiseerd zijn. De laatste bediende al klanten als Amazon, BBC, LinkedIn, Zynga en Foursquare. We zien momenteel een toenemende consolidatie in de industrie. In dezelfde week als de Distimo-overname, kocht Microsoft bijvoorbeeld de Franse startup Capptain.

Hoogsteder is ervan overtuigd dat de mobiele analyticsmarkt nog sterk zal uitbreiden. ‘Niet alleen App Annie zal blijven innoveren, maar we gaan veel coole dingen zien in alle delen van de mobiele economie. Nu mobiel volwassen wordt, worden analytics een geïntegreerd onderdeel van ieders job, of je nu in klantenservice, marketing, engineering, productmanagement of sales zit. Je leert klanten pas echt kennen wanneer je hun motivaties, behoeften en verlangens begrijpt, en dat kan alleen met de beste analytics.’

Koffie en tafelvoetbal

Distimo werd geboren vanuit , een Utrechtse business-incubator voor (tech)startups. Directeur Roel Raatgever over Distimo’s geheim: ‘Dat is zonder twijfel het team. Vier complementaire founders hebben Distimo geheel bootstrapped zo groot kunnen maken. Dat doen weinig ondernemers hen na, ook niet in de VS of Duitsland. Wij zijn er erg trots op.’

Hoe UtrechtInc zo’n succesvolle innovatie-omgeving schept? ‘Het gaat erom dat je een heel actieve community van ondernemers creëert. Vier punten zijn dan van belang: ten eerste de fysieke omgeving is geheel gericht op transparantie en elkaar ontmoeten; ten tweede, wij zorgen er actief voor dat de ondernemers elkaar goed leren kennen; ten derde: een dynamische community heeft verversing en diversiteit nodig; en als vierde: heel goede koffie.’

Dat laatste zegt hij met een knipoog, maar we moeten niet onderschatten hoe belangrijk het is dat ondernemers gemakkelijk bij elkaar naar binnen lopen voor advies, een contact, of, zoals Raatgever zegt, ‘gewoon een potje tafelvoetbal’. Zo ontstaan volgens hem nieuwe ideeën en nieuwe teams vaak als ondernemers al bij UtrechtInc zitten. ‘En deze nieuwe ideeën en teams zijn meestal succesvoller dan de voorgaande.’

Nek uitsteken

Veel apps en tech-innovatie komen natuurlijk uit Silicon Valley, maar ook uit Duitsland en Scandinavië. Er wordt wel gezegd dat Nederland wat achterblijft. Niet alleen Neelie Kroes is het daarmee hartstochtelijk oneens. Raatgever vindt dat de Nederlandse startup-initiatieven minstens zo goed zijn als hun internationale concurrenten. ‘Het verschil, vooral met de VS, is dat de markt veel groter is en dat er veel grotere bedragen geïnvesteerd worden in risicovolle startups. Dat zorgt ervoor dat enkele bedrijven heel snel extreem groot kunnen worden. Waar je nooit wat over hoort zijn de bedrijven die niet slagen, en dat zijn er veel. In Nederland mogen wij meer trots zijn op ondernemers die zo hun nek uitsteken en innovatie en de economie voortdrijven. De UtrechtInc-bedrijven waren in 2013 goed voor bijna 500 banen.’

eBuddy’s Rueb, tegenwoordig startup-investeerder en adviseur, vindt dat de Distimo-overname aantoont dat het wel degelijk kan in Nederland. ‘Het ecosysteem mag dan niet zo optimaal zijn al in Silicon Valley, maar kennis en ondernemerschap zijn hier genoeg. Je hebt overnames nodig om startup-kapitaal te mobiliseren. Ik weet zeker dat overnames als deze het startup-klimaat aanwakkeren.’

Grote successen

Bij UtrechtInc verdringt het nieuwe techtalent zich in ieder geval dagelijks rond de koffieautomaat. Distimo is nog maar het begin van de internationale successen en de investeerders richten steeds meer het vizier op ons land. Raatgever noemt oud-UtrechtInc-bedrijf Aqtis Medical, dat in maart voor 47 miljoen euro werd verkocht aan Sinclair IS Pharma.

Een maand later werd Raildata, ook afkomstig van UtrechtInc, voor een onbekend miljoenenbedrag overgenomen door Fugro. ‘Er zit nog veel in de pijplijn, en niet alleen bij UtrechtInc. Er zijn steeds meer incubators en accelerators die veelbelovende startups ondersteunen. We zullen dus ook steeds meer grote successen zien.’

Hoogsteder kan er hoogstpersoonlijk van meepraten. ‘Ik geloof echt dat er een levendige tech- en ondernemersgeest in Nederlanders huist. Dit is het bewijs dat we een startup kunnen creëren die kan concurreren en slagen in de mondiale economie.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie