Media komen en banen verdwijnen...

Even wat media-nieuws op een rijtje.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De economische wind mag dan ijzig zijn, er verschijnen nog steeds nieuwe tijdschriften.

Deze week van Sanoma (de site is nog leeg...), voortbordurend op de trend dat de gehaaste M/V (al is de lezer van Flow natuurlijk een V) rust wenst in zijn/haar leven, maar niet weet waar te beginnen.

Flow is een 'me-time magazine', heeft de marketingafdeling van Sanoma bedacht. 'Flow geeft rust en vertelt over andere manieren van in het leven staan.'

Het is echt een praktisch Sanoma-vehikel voor moeders tussen de 30 en 45 die het te druk hebben met leven, man, kinderen en baan.

Sanoma: 'Flow is vernieuwend in vorm en inhoud en bevat heel andere pijlers dan de bestaande vrouwenbladen. De vijf vaste katernen zijn: Feel connection, Spoil yourself, Live mindfully, Simplify your life en Easy reading. Het me-time magazine heeft creatieve extra's en verrassende papiersoorten.'

Flow is tweemaandelijks en heeft minstens 148 pagina's. En kost 6,95.

Nog wat meer nieuws.

Het FD had al een glossy special-bijlage () en NRC krijgt er vanaf 22 november ook een: dan verschijnt het eerste nummer van , een nieuw kwartaalblad over economie, strategie en leiderschap.

Ter positionering: de krant schrijft zelf: 'NRC Focus is geen nieuwe bijlage bij de krant, maar een zelfstandig tijdschrift, gericht op beslissers in het bedrijfsleven en de (semi)publieke sector.'

Elk nummer van NRC Focus heeft een thema, waaraan ongeveer een derde van de redactionele ruimte is gewijd. In de eerste editie is het thema 'Arbeid'.

NRC Focus wordt gemaakt door redacteuren van NRC Handelsblad (dus dat scheelt de uitgever aan kosten en al die dagbladjournalisten kunnen eindelijk eens iets langer nadenken over een stuk). Voor de lezer niet onbelangrijk: artikelen uit NRC Focus verschijnen niet in de krant.

Men kan zich op het blad abonneren. Tevens is NRC Focus beperkt verkrijgbaar in de losse verkoop.

Er moet dus betaald worden, want zegt Birgit Donker, hoofdredacteur van NRC: 'Gratis kranten en gratis tijdschriften zijn er vandaag de dag te over. Wij geloven niet in dat model. Een deskundige en onafhankelijke redactie en fraaie functionele vormgeving kunnen niet gratis worden aangeboden'.

Een jaarabonnement op NRC Focus kost 34,95 euro. Abonnees van NRC Handelsblad en nrc.next betalen 29,95 euro. Een los nummer kost 7,95 euro. Het eerste nummer van NRC Focus wordt ter kennismaking toegestuurd aan alle abonnees van NRC Handelsblad.

Ondertussen laat de KRO weten dat er van het nieuwe toch nog 70.000 exemplaren verkocht zijn. De uitgever is :
'Daarmee lijkt Maria zich in korte tijd een stevige positie te hebben verworven in het segment van de vrouwenglossy's.'

Dan het slechte nieuws: bij de redactieraden van Telegraaf Media Groep (TMG), eigenaar van onder andere dagblad De Telegraaf, is de pleuris uitgebroken. Ze lopen te hoop tegen de voorgenomen reorganisatie. En dreigen met harde acties. Ze zijn zelfs bereid tot stakingen.

De gezamenlijke redactieraden en -commissies van De Telegraaf, HDC en Sp!ts hebben woensdag een brief naar alle redactieleden verstuurd. De redacties hebben het vertrouwen in de raad van bestuur van het concern opgezegd en stellen dat de hoop is gevestigd op de hoofdredacties, die de banenreducties moeten afwenden. Als dat niet lukt, zijn de redacteuren bereid tot harde acties, zo staat in de brief.

Vorige week werd bekend dat TMG, dat ook Sp!ts uitgeeft, verwacht bijna vijfhonderd voltijdbanen te schrappen.

Het zou gaan om 150 banen op de redacties, ruim 20 procent van alle redactionele banen.

De redactieraden vinden de voorgenomen banenreductie 'absoluut ontoelaatbaar'.

Hierdoor wordt volgens hen de journalistieke kracht van de dagbladen en hun websites aangetast. 'En voor die journalistieke kracht kiezen onze lezers nu juist dagelijks'.

De plannen van het TMG-bestuur voorzien volgens de bronnen in verregaande samenwerking tussen de redacties. Alle titels willen echter hun zelfstandigheid behouden.

Reed-Elsevier baalt ook als een stekker, want het concern heeft gewoon te lang gewacht met het verkopen van de tijdschriften. En is ingehaald door de financiele werkelijkheid. Reed-Elsevier krijgt nu niet meer dan één miljard dollar voor zijn vakbladentak, die in de etalage staat. Dat is minder dan de helft van het bedrag dat de uitgever in gedachten had.

Dat zeggen 'twee mensen met kennis van het proces' vandaag tegen Bloomberg. Topman Crispin Davids zal volgens hen de verkooppogingen staken of proberen Reed Business Information (RBI) in delen te verkopen. Davis zou voor Kerstmis een besluit willen nemen.

RBI staat al negen maanden in de etalage, inclusief de 135 bladen die de vakbladentak uitgeeft. In Nederland zijn dat onder andere Elsevier, FEM en De Boerderij en in het buitenland vermaarde titels als Variety en The Scientist.

Da's een klein beetje lol en een hoop leed in printland. Maar het volgende bericht stemt ons dat toch weer enigszins mild. Bij de tv moeten ze zich ook zorgen maken. Want:

Ontevreden mensen kijken meer televisie dan 'gelukkige' leeftijdgenoten. Wie naar eigen zeggen gelukkig is, leest meer en brengt meer tijd door met familie en vrienden. Dat bleek dinsdag uit Amerikaans onderzoek.

De onderzoekers van de universiteit van Maryland baseren hun conclusies op gegevens die ze gedurende 34 jaar van 45.000 mensen verzamelden. De uitslagen van het worden in het decembernummer van het vakblad Social Indicators Research gepubliceerd.

Dus, adverteerders, wil je gelukkige mensen bereiken die producten lezen die door ongelukkige mensen gemaakt worden, kies dan voor print!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie