Dit blijkt uit het Digital Roadblock onderzoek dat Adobe jaarlijks uitvoert. Ruim de helft (56%) van de digital marketeers vindt dat de snelheid waarmee technologie verandert nog altijd toeneemt. En bijna 44% is bezorgd of ze de ontwikkelingen nog wel kunnen bijhouden. Dit is een stijging met 7% ten opzichte van 2015, toen dezelfde vraag aan de orde kwam.
Over het algemeen overheerst het optimisme. 80% van de marketeers ziet digitale transformatie als een kans. Dit neemt niet weg dat het zelfvertrouwen van marketeers over dit onderwerp in vergelijking minder is dan vorig jaar. Meer dan de helft ziet zichzelf als 'passieve participant' en niet als 'actieve bijdrager' aan veranderingen binnen de organisatie.
Hoewel driekwart van de respondenten vindt dat marketeers voorbereid moeten zijn om nieuwe technologieën te implementeren om succesvol te zijn, beschouwt minder dan een derde zichzelf als ‘tech savvy’. De helft van de marketeers is ook van mening dat hun organisatie digitale transformatie moet omarmen en toepassen om succesvol te blijven in het leveren van aantrekkelijke klantbelevingen. Toch gelooft 41% van de marketeers niet dat hun afdeling goed samenwerkt aan digitale verandering met andere afdelingen binnen de organisatie, zoals it en crm.
Toegenomen druk
Marketeers ervaren meer druk om een bijdrage te leveren aan de business. Twee derde heeft het gevoel dat marketing vaker verantwoordelijk wordt gesteld om een bijdrage te leveren aan de omzet. De meeste respondenten (63%) zijn nog altijd van mening dat hun functie een positieve invloed heeft op de bedrijfsstrategie, maar het is wel minder dan de voorgaande twee jaar.
Marketeers merken ook dat consumenten hogere verwachtingen hebben. Betere content, snellere reacties en betere mobiele ervaringen zijn hier de belangrijkste aspecten.
'Digitale transformatie verandert de relatie tussen merken en klanten', stelt John Watton, Marketing Director, Digital Marketing EMEA bij Adobe. 'Om zich te onderscheiden moeten merkeneen klantbeleving bieden die aansluit bij individuele behoeftes. Dit vereist een volledig nieuwe benadering die hen in staat stelt om op grote schaal gepersonaliseerde ervaringen te ontwikkelen en te beheren.'
Komende drie jaar
In een tijdperk waarbij alles draait om klantbeleving, geven marketeers aan dat een klantgerichte strategie, gepersonaliseerde klantinteractie en een sterke merkidentiteit hun belangrijkste prioriteiten zijn. Meer dan de helft van de marketeers zien personalisatie als de belangrijkste uitdaging voor het komende jaar. Tegelijk zien ze het strategisch belang van mobiel verder toenemen. Voor 85% van de marketeers is mobiel het belangrijkste kanaal voor het realiseren van klantenbinding.
Big data en het Internet of Things (IoT) worden gezien als de belangrijkste technologische ontwikkelingen die de komende drie jaar de toekomst van marketing vorm gaan geven. Verder neemt de bezorgdheid toe over het groeiend aantal interacties met klanten en het aantal kanalen dat hiervoor beschikbaar is. Twee derde van de marketeers is van mening dat de stijging van het aantal kanalen marketing fundamenteel heeft veranderd.
Ondanks hun grote belang, blijven data science en meetbaarheid de grootste technische uitdagingen voor marketeers, op de voet gevolgd door budgetbeperkingen. Een op de drie marketeers geeft aan dat een gebrek aan analisten binnen hun organisatie een probleem vormt en de meerderheid van de marketeers is van mening dat data science (net als mobiel) een aandachtsgebied is waarin zij als organisatie minder goed presteren.
Voor het Adobe Digital Roadblock 2016 onderzoek is een online vragenlijst afgenomen onder in totaal 1.301 Europese marketeers.
Meer weten over dit onderwerp? Bezoek het Marketingtechnology Event van Adfo Groep en Crux, 6 december aanstaande.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!