Maandag was mijn eerste college op de Miami Ad School. De eerste spreker, “Industry Hero” genoemd, was Gunther Sonnenfeld. Sonnenfeld (@goonth) is de co-founder van Thinkstate en Heardable en werkt samen met grote internationale bedrijven als digital media innovator. Vooral Heardable is zeker het bezoeken waard. Het meet de scores en ranking van top merken op het gebied van hun online aanwezigheid.
Sonnenfeld beschrijft een toekomst voor de creatieve industrie als een industrie waar bedrijven zichzelf meer moeten gaan zien als partners van hun klanten. Dit betekent dat goede creatieve ideeën en campagnes in de vorm van business modellen zullen worden ontwikkeld in plaats van simpel ingekochte zichtbaarheid en individuele ideeën. “Kritisch denken is de meest belangrijke eigenschap die een creatief moet hebben in de nieuwe “advertising world,” legt Sonnenfeld de toekomst van de reclamewereld uit. Hij ziet ook dat maatschappelijke impact en maatschappelijke waarden meer en meer belangrijk worden in de creatie van een nieuw creatief concept. “Creatieve bedrijven moeten partnerships met hun klanten aangaan om waarde voor de maatschappij te creëren,” zegt Sonnenveld.
Creating Shared Value
De creatieve industrie zou het “Creating Shared Value” concept moeten omarmen, gedefinieerd door Michael Porter (Harvard Business Review 2011-1), vind Sonnenfeld. Volgens het “Creating Shared Value” concept nemen bedrijven verantwoordelijkheid voor de maatschappij door te focussen op de verbinding tussen maatschappelijke en economische waardecreatie. Dit leidt tot meer innovatie, groei voor bedrijven en daarnaast voordelen voor de maatschappij. Creatieve bedrijven moeten het voortouw nemen in het creeeren en het verzinnen van “Shared Value” business models.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!