Premium

Maakt Apple Watch de verwachtingen waar?

Gisteravond werd Apple's eigen smartwatch gepresenteerd. Wat vinden we ervan?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Iedereen die geïnteresseerd is in wearables en in het bijzonder smartwatches, keek gisteravond natuurlijk vol verwachting naar de introductie. Zou Apple in staat zijn om de markt open te breken door - net als het deed met de smartphone -  het concept van de smartwatch een stap verder te brengen? Drie kenners keken mee en vertellen wat ze ervan vinden.

 

Iskander Smit, Info.nl: 

&;Zoals altijd zijn er schampere reacties op prijs en functionaliteit, maar ik denk dat Apple Watch een paar elementen heeft die heel interessant zijn. Ik kijk daarbij vooral naar wat het gaat veranderen in ons gedrag. Ik denk dan aan bijvoorbeeld de mogelijkheid om berichten te versturen zonder tekst, door middel van vibraties of minitekeningetjes. Notificaties ontwerpen is cruciaal voor goede wearables. Apple maakt meer mogelijk en stimuleert dat beter dan Android Wear, zo lijkt het. Vibraties zijn daarbij superbelangrijk. Ik heb de watch nog niet gevoeld, maar ik ga ervan uit dat ze dit goed hebben uitgewerkt.

&;De bruikbaarheid van de hartslag als communicatievorm moet ik nog zien. Dat is meer een middel om het uitlezen van de hartslag geaccepteerd te krijgen, denk ik. Het lijkt een belangrijke manier voor Apple om mensen informatie over hun gezondheid te geven. De introductie van ResearchKit is in dit verband belangrijk: mensen laten meewerken aan gezondheidsonderzoek. Het is niet voor niks dat Apple blijft benadrukken dat het verzamelen van data niet in hun businessmodel zit, zoals dat bij Google het geval is. Dat geeft de gebruiker het vertrouwen om de data af te geven.

&;Wat het gebruik van de smartwatch betreft: dat is heel anders dan dat van de smartphone. Het liefst wil je niet lange verhalen te hoeven lezen. Glanceable content is in dit verband een nieuw begrip dat sterk aan belang gaat winnen. We gaan een nieuw app-paradigma ontwikkelen waarin interactie buiten de app om en contextgedreven plaatsvindt. Hier ligt voor dienstenmakers en adverteerders een belangrijk aandachtsgebied. Kun je informatie bieden die relevant is voor dat moment? Relevantie was al key geworden bij mobiel. Dat wordt nog belangrijker. Je moet veel meer denken in mono-functies dan apps.

&;De eerste gebruikers van de Apple Watch geven aan dat ze de telefoon veel minder raadplegen. Mijn ervaring met de Pebble was dezelfde. Als je via je pols ook nog eens snelle acties kan ondernemen, zal die verschuiving van smartphone naar smartwatch alleen maar sterker worden. In vergelijking met Pebble lijkt de Apple Watch wel minder sterk te kiezen voor het tijd-paradigma in de interactie. In die zin is het nog meer functiegericht en minder communicatiegericht.&;

 

Frans Reichardt, Klantenluisteraar en auteur van het boek Business Bloopers:

&;Ik ben benieuwd of Apple Watch te zijner tijd ook kan worden bijgezet in het "Museum der Mislukkingen". De eerste reacties zijn lauw, maar dat waren die op de iPhone 6 ook. En daarvan wist Apple er in een half jaar toch 125 miljoen  te verkopen. Verwachtingen zijn wel vaker zwakke voorspellers van de werkelijkheid gebleken. Wat we roepen is vaak anders dan wat we voelen en doen. Hoeveel Apple-haters zouden diep in hun hart best zo’n Apple Watch willen hebben? Om over de Apple-lovers maar te zwijgen. Zoals Niels Bohr ooit zei: "Prediction is very difficult, especially when it&;s about the future.”

&;Het ding ziet er goed uit, vind ik, en de prijs van enkele honderden euro’s hoeft het probleem niet te zijn. Het succes zal in hoge mate afhangen van de applicaties. Wat kan ik ermee? En hoeveel waarde heeft dat voor mij? Om mezelf als voorbeeld te nemen: als ik dankzij de Apple Watch voortaan kan hardlopen zonder zo’n vervelende klittenbandhoes met iPhone om mijn bovenarm, heb ik al een goede praktische reden ‘m aan te schaffen. Ik ga me eens in de toepassingen verdiepen.&;

 

Richard Otto, oprichter Mobilemarketing.nl:

&;Smartwatches zijn al meer dan twee jaar te koop. Vorig jaar kwam Google nog met Android Gear. Tot op heden wil het nog niet erg vlotten met deze wearable. De meeste consumenten zagen nog weinig toegevoegde waarde in de aanschaf van zo&;n apparaat en het design en de mogelijkheden lieten nog te wensen over.

&;Met de komst van de Apple Watch gaat daarin verandering komen. Niet dat dit direct het ultieme horloge is, verre van. Maar ik zie hetzelfde gebeuren als eerder bij de smartphones. Die bestonden immers ook al jaren, maar uiteindelijk wist Apple met zijn iPhones de markt open te trekken. Op het Mobile World Congres van begin deze maand zag je trouwens ook dat andere fabrikanten zoals LG begrijpen dat design een belangrijk aspect is. Door hun stijlvolle LG G Watch R zullen Zwitserse horlogefabrikanten zenuwachtig worden.&;

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie