Complex Media, eigenaar van 120 Amerikaanse websites binnen het interesseveld van de mannelijke millennial, bouwt aan een eigen multi-channel network (MCN). Met hun eigen MCN wil Complex succesvolle YouTube-creators naar hun platform lokken en natuurlijk, hun eigen advertentie-inkomsten een boost geven.
Daarvoor moet Complex gaan concurreren met gevestigde namen als Maker Studios en Fullscreen, maar de motivatie wordt anders. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google, richt Complex zich niet op de top 1 procent met de grootste fanbase, maar kijken zij naar de grote groep creators die daar net onder zit. Complex gaat op zoek naar potentiële gespreksleiders die relevante onderwerpen voor een bepaald merk kunnen creëren.
Verdeling advertentie-inkomsten
In Amerika komen steeds meer creators in opstand tegen de 'matige' verdeling van advertentie-inkomsten. Nu gaat nog ruim 45 procent van de advertentie-inkomsten naar YouTube zelf. Hierdoor gaan grote Amerikaanse YouTube-sterren, met voorop Felix 'PewDiePie' Kjellberg, opzoek naar mogelijkheden om een groter deel van de advertentie-inkomsten op te eisen. Complex probeert deze creators te lokken met faciliteiten als een speciaal gebouwde opnamestudio en hoger percentage van de advertentie-inkomsten.
Daan Sip, eigenaar van Social1nfluencers, denkt dat Nederlandse YouTube-creators nog niet overstappen. 'YouTube is voor ons nog steeds koning, maar we houden de ontwikkelingen in Amerika scherp in de gaten. Het bereik is het belangrijkste voor YouTube-creators, maar zodra een ander platform groter wordt, is overstappen een logisch gevolg. Ze zitten niet vast aan een bepaald contract met YouTube, dus ze zijn vrij om te gaan.’
Benieuwd wie de rijkste YouTubers zijn en wat ze verdienen? Bekijk dan deze video: