Liever gokken dan cultuur snuiven

Nederlandse consumenten hebben in 2005 ruim 7,5 miljard euro besteed aan recreatieve goederen zoals kaartjes voor de bioscoop, entreekaarten voor het museum, krasloten, bibliotheekabonnementen en contributie voor de sportvereniging. In 1995 was dit nog een kleine 3,5 miljard euro. Dit meldt het CBS vandaag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onderling is veel verschil in besteed bedrag tussen de recreatieve goederen. 2 miljard euro (27 procent van alle recreatieve bestedingen) is uitgegeven aan loterijen, het casino en kansspelen. Uitgaven aan culturele activiteiten zoals museumbezoek en bibliotheken staan op de laatste plaats met 0,9 miljard euro (12 procent). Daartussenin staan de uitgaven aan podiumkunsten, het theater, popfestivals en de kermis met 1,8 miljard euro (25 procent). De uitgaven aan bibliotheken groeien echter wel het meest, samen met de uitgaven aan dierentuinen.

Helaas meldt het CBS niet waar de groei in bibliotheekuitgaven aan te danken is. Is de Nederlandse consument meer gaan lezen, zijn meer consumenten gaan lezen, of zijn de bibliotheekuitgaven gegroeid door het uitlenen van DVD's en games?

Meer cijfers zijn te vinden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie