Lidl gaat op zijn thuismarkt Duitsland de concurrentie aan met thuisbezorgservices als Hello Fresh en Amazon Fresh en heeft daartoe start up Kochzauber overgenomen. Het bedrijf, afkomstig uit Berlijn opereert nu nog onder de vleugels van e-commercebedrijf en onderdeel van Otto MyToys, en levert een range maaltijd- en receptenboxen vanaf 39 euro.
Opschalen
De diensten die Kochzauber levert zijn vergelijkbaar met die van Hellofresh, dat inmiddels wordt gewaardeerd op 2.6 miljard euro en naar verluidt een beursgang voorbereid. Hellofresh op zijn beurt is weer van Rocket Internet, het miljardenbedrijf van de oprichters van onder meer webwinkel Zalando. Zo ver is Kochzauber nog lang niet en ook na de Lidl-overname zal het aanvankelijk nog gaan om een relatief klein bedrijf, dat ook onder eigen naam blijft opereren, zo melden Duitse media. Anderzijds kan Lidl met zijn wijdvertakte distributienetwerk uitzonderlijk snel opschalen als het daarin een winstgevend business model ziet.
Lidl heeft het nieuws over de overname bevestigd aan het Duitse Gründerszene, dat ook weet te melden dat Kochzauber op het punt stond om te vallen en zonder ingrijpen alleen nog tot en met deze kerst zou leveren. Aan het Britse Marketingweek laat een Lidl-woordvoerder weten dat het bestellen van maaltijd- en receptenboxen zich in Duitsland ontwikkelt tot een groeimarkt: 'Het speelt in op de trend van lekker koken met marktverse ingrediënten. Kochzuber heeft al een sterk aanbod met groot potentiëel om te kunnen ontwikkelen in deze groeimarkt.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!