Kind niet gevoelig voor online reclame

Reclame op internet is niet aan kinderen besteed. Tweederde van de kinderen zegt niet of nauwelijks op reclames te klikken, omdat ze reclame ‘stom’ vinden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kinderen hebben er geen moeite mee dat er advertenties op websites staan. Ze weten dat de zogeheten banners nodig zijn om de websites te financiëren, zo blijkt uit 'Klik en klaar', een onderzoek naar het surfgedrag van kinderen. De stichting Mijn Kind Online en 2C Usability stelden het rapport samen.

Voor het onderzoek werden 311 meisjes en 293 jongens van vijf basisscholen en één middelbare school ondervraagd. Veel kinderen gaan advertenties zoveel mogelijk uit de weg, bijvoorbeeld door alle afbeeldingen aan de rechterkant van het scherm te negeren. Maar omdat reclame steeds meer verweven is met redactionele inhoud, wordt er wel eens per ongeluk reclame aangeklikt. Bijvoorbeeld als een commerciële boodschap is verpakt in een spelletje.

Het komt voor dat gratis ringtones in werkelijkheid abonnementen blijken te zijn, die de kinderen vervolgens met hoge kosten opzadelen. De opstellers van het rapport noemen dat 'zorgwekkend' en spreken van 'commerciële vallen'.

Volgens onderzoeker Remco Pijpers komt het regelmatig voor dat kinderen persoonlijke gegevens achterlaten op websites, en door eigen onhandigheid op verkeerde sites terechtkomen.

Mijn Kind Online vindt dat het onderwijs meer zou moeten doen om kinderen informatievaardigheden te leren op internet.

Bron: Nederlands Dagblad.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie