Na het afronden van de Nederlandse Film en Televisie Academie in Amsterdam sloot Elbers zich aan bij COMRAD. Vorig jaar sleepte hij, onverwacht, een tweede prijs bij de Young Director Awards met een commercial voor de Filmacademie. Dit jaar mocht hij de eerste prijs in ontvangst nemen.
Gefeliciteerd met de Young Director Award! Leef je nog in een roes?
Ik ben vanuit Cannes meteen weer aan het werk gegaan. Ik moest weer aan de slag met een ander project. Dus dan kom je wel weer snel met beide benen op de grond. Maar het is wel raar om met een award door Cannes te lopen. Dat is zeker anders dan anders.
Vorig jaar behaalde je een tweede prijs, had je toen hetzelfde gevoel als dit jaar?
Helemaal niet zelfs! Vorig jaar was ik genomineerd en dat kwam als een grote verrassing. Ik dacht dan ook dat ik geen kans maakte. Ik was ook niet in Cannes, maar gewoon aan het werk. Dit jaar hadden we wel het gevoel dat we konden winnen, dus zaten we meer in spanning.
Terwijl je bezig was met het produceren van de commercial voor LG Minibeam, wist je toen al dat het bovengemiddeld ging worden?
Nee, zo makkelijk is dat niet. Het oorspronkelijke concept was om een candid cameravideo te maken. Hierin zou een auto dingen projecteren, zonder dat de mensen op straat in de gaten hadden dat het uit de koplamp kwam. Ik vond de beamende auto een erg goed idee, maar vond ook dat er nog veel meer uit te halen was. Daarom hebben we het concept veranderd in een mocumentary, met Juan als hoofdrolspeler. Juan geeft een menselijke touch aan de video, waardoor het veel meer is dan alleen een practical joke.
Het zoeken naar een geschikt persoon om Juan te spelen was een hel. Wij wilden graag een Spanjaard die gebrekkig Engels praat. Dat geeft een soort romantisch gevoel. Dat leek ons grappig. We werkten samen met een Koreaans bedrijf en die hadden een heel ander idee bij een Spaanjaard, dan wij Nederlanders. Dus we konden helemaal niet de juiste man vinden. Uiteindelijk vonden we degene die in de video te zien is, niet echt een Spanjaard, maar wel één die gebrekkig Engels praat. Op de set vielen alle stukken in elkaar en waren ook de Koreanen overtuigd van de charme van zo’n soort personage.
Je bent bij de Young Director Award de enige uit Nederland, wat doet dat met je?
Veel mensen zeggen tegen mij: ‘wauw, je bent de enige Nederlander!’ Bij mij is dit nog niet zo doorgedrongen, in ieder geval minder dan de mensen om mij heen. Ik vind het belangrijker dat ik heb gewonnen met een video voor een echte klant. Vorig jaar werd ik tweede met een studentenproject voor de Filmacademie. Dat is iets heel anders dan de video waar ik nu mee heb gewonnen. De video voor LG is veel volwassener, past uitstekend bij mijn stijl en is voor een echt merk, dat vind ik er heel gaaf aan.
Elbers werd vorig jaar tweede met een studentenproject voor de Filmacademie
Was je bang dat de mensen de humor in de LG Minibeam video niet leuk zouden vinden?
Video’s maken met humor, doe ik het liefst. Humor blijft wel altijd een risico: vinden de kijkers dit ook wel grappig? Dus ben je extra blij als zoiets beloond wordt.
Ik vind dat je met humor altijd een risico moet nemen. Je moet je eigen gevoel volgen. Soms zit ik in de editroom en dan zie je er de gein niet meer van in. Dan ben ik inderdaad bang dat andere mensen er niet om kunnen lachen. Dan is meestal het moment om het bij andere mensen te testen, die het nog wel objectief kunnen beoordelen.
Ik ben veel met teksten bezig. Ik schrijft, schrap, herschrijf en vraag me vaak af wat anderen ervan zullen vinden. Maar dit hoort ook ontstaan op de set. In de video voor LG Minibeam zit aan het begin een scene, die lijkt op een documentaire. We zijn wel drie uur bezig geweest met deze scene. Constant opnieuw, de teksten op een andere manier uitspreken, anders in de camera kijken, enzovoort. Je moet op zo’n moment ruimte geven aan je acteur om in zo’n improvisatie te komen.
Juriaan Booij won een zilveren Young Director Award in de categorie Short Film Europe. Hoewel Booij geboren en getogen is in Nederland, werkt hij nu al meer dan zes jaar in Londen voor RSA Films. Hij kreeg dan ook Engelse credits.