‘Je kunt niet op elk maatschappelijk vraagstuk je logo plakken’

Wayne Parker Kent interviewde Bas Welling in de nieuwste aflevering van hun podcast The Brief.

Welling is medeoprichter en executive producer van filmbedrijf Wefilm, dat onlangs de veelbekeken video voor de Amsterdamse burgemeester Van der Laan maakte. In het gesprek deelt Welling zijn visie over hoe je als merk met online video de wereld een beetje mooier kunt maken.

Over de boodschap aan Van der Laan
In de filosofie van Wefilm staat volgens Welling het maatschappelijke aspect hoog in het vaandel. Welling: ‘We hebben een video gemaakt waarin Amsterdammers een belofte doen. Dat vonden we passender dan hem beterschap of sterkte te wensen.’

Welling vertelt dat het initiatief kwam van Fem Verbeek, een van de documentairemakers uit het netwerk van Wefilm. ‘Zij was verscheurd door het nieuws en vond dat we hier iets mee moesten doen om hem te steunen. Daarnaast is de burgemeester iemand die in deze tijd van polarisatie een verbinder is. Dat leken ons twee goede redenen om deze film te maken.’

Organische verspreidingskracht
Wefilm handelde zonder opdrachtgever en liet ook hun eigen logo achterwege. ‘Het ging ons echt om de burgemeester een steun in de rug te geven en tegelijkertijd verbroedering in de stad te stimuleren.’

Om de video te verspreiden bundelde Wefilm de krachten met het Parool. ‘Zij waren immers degene waar de brief destijds ook gepubliceerd is. Wij vertelden hen dat we bezig zijn met een antwoord. Niet namens ons, maar namens Amsterdam. We vroegen of zij het wilden publiceren, zodat de burgemeester en heel Amsterdam het te zien krijgt. Vanuit daar dook iedereen erop en ging het heel organisch.’

‘Maatschappelijke doelen moe’
Co-host Frank Goren vraagt Welling of deze organische verspreidingskracht verandert is in de loop der jaren. Welling: ‘Ik denk dat die verspreidingskracht met de toename van online video als centraal communicatiemiddel toeneemt, echter zijn er wel veel meer merken met initiatieven bijgekomen.’

Welling ziet dat deze initiatieven niet altijd oprecht of gepast zijn. ‘Je kunt als merk niet elk maatschappelijk vraagstuk claimen, daar je logo op plakken, een boodschap mee de wereld in sturen en dan denken dat het je merk goed doet. Het moet bij je passen en vanuit je werkelijke missie komen, anders moet je het niet doen.’ Welling denkt dat consumenten in die zin misschien wel moe zijn van maatschappelijke doelen. ‘Bij Wefilm voelen wij ons verantwoordelijk voor de integriteit van elk idee, zowel in concept als in uitvoering.’

Verder nog in deze aflevering
Het nieuws in The Brief gaat deze editie over een humoristische commercial van Volkswagen, de YouTube-strategie van speelgoedfabrikant Hasbro en een maatschappelijke initiatief van Airbnb in Australië.

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency, het content marketing bureau van Wayne Parker Kent. De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store en alle overige podcast apps.

lees de shownotes voor alle linkjes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie