Journalisten hebben een eenzijdige opvatting over het vak. Wanneer de media over het communicatievak berichten, dan gaat het vooral over woordvoering, PR en overige mediacontacten. Ook is de bekendheid met vakgenoten uiterst gering.
Werk aan de winkel
Als media al vakgenoten noemen komen namen als Jan Driessen en Kees Jansma (!) het vaakst naar voren. Meest genoemd is Jack de Vries. Voor de Beroepsvereniging is er werk aan de winkel, de naam Logeion is vorig jaar slechts eenmaal genoemd in de krantenkolommen. Na de Vries, Driessen en Jansma volgt voormalig Vitesse woordvoerdster Esther Bal, de Duitser (!) Michael Ramstetter (ADAC, de Duitse ANWB), zelfstandig adviseurs Jan-Willem Wits, Kay van der Linde en Kaj Leers, voormalig NOS-correspondent Paul Sneijder en directeur voorlichting Stephan Schrover.
450 berichten
Een en ander blijkt een onderzoek door Ria Luichies in opdracht van Logeion. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Publistat, een bureau dat is gespecialiseerd in media-analyse . Circa 450 berichten in twaalf verschillende media, die in 2014 zijn gepubliceerd, zijn geanalyseerd. In iets minder dan de helft van die berichten komen woordvoering, PR en overige mediacontacten aan bod. Corporate communicatie en marketingcommunicatie hebben beiden een aandeel van 11%, gevolgd door speechschrijven met 6%. Dit laatste is verklaarbaar, omdat journalisten geregeld speeches van politici analyseren. Marketingcommunicatie staat in de belangstelling wanneer journalisten schrijven over succesvolle campagnes.
Eenzijdig beeld
Door de grote nadruk op mediarelaties is sprake van een eenzijdig beeld in de media van het communicatievak. Andere specialismen zoals interne communicatie, crisiscommunicatie en overheidscommunicatie komen in veel mindere mate aan de orde. Het onderzoek laat verder zien dat een duidelijke stem namens het vak ontbreekt. In totaal 137 verschillende communicatiespecialisten komen in de onderzochte media aan het woord. Deze experts komen vooral uit de wereld van communicatieadviesbureaus of werken voor zichzelf.
Mannen
Jack de Vries van communicatieadviesbureau Hill & Knowlton is het meest zichtbaar, gevolgd door Jan Driessen van Q&A Communicatie. Het aandeel mannen is het dubbele van het aantal vrouwen. Opvallend omdat in het communicatievak juist veel vrouwen werkzaam zijn. In het onderzoek van Luichies zijn in totaal twaalf kranten en de website nos.nl onderzocht. In samenwerking met Publistat werden alle artikelen handmatig gecodeerd om het sentiment positief, neutraal, negatief vast te kunnen stellen. Gunstig gaf aan dat de journalist het vak beschrijft in termen van succes, ongunstig in termen van kritiek en falen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!