Premium

Instagram zoekt journalistieke know-how

Het platform hoopt met een grotere redactie beter te kunnen voorzien in de behoeften van zijn achterban.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op meldt op zoek te zijn naar vijf journalistieke versterkingen, waaronder een &;senior features editor&; met minstens acht jaar redactie-ervaring en een &;community manager&; met vijf jaar ervaring. Eerder versterkte Instagram zich met Alex Suskind, die schreef voor Esquire, New York Magazine en Sports Illustrated.

Platforms functioneren steeds meer als uitgevers

Het is geen onverwachte stap van Instagram om meer media-experts binnen te halen. Na Facebook en Tumblr startte ook vorige week met het publiceren van redactionele en branded content. Zelfs bij LinkedIn is de mediaproductie-afdeling, de snelstgroeiende afdeling binnen het bedrijf.

Uitbreiding moet internationale focus versterken

De redactie heeft als taak om interessante Instagram-gebruikers te vinden en om artikelen te schrijven over wat er leeft op het platform. Met 70 procent van de gebruikers buiten de Verenigde Staten moet de redactie, dankzij de uitbreiding, beter instaat zijn om internationale gebruikers te highlighten. Zo hebben Brazilië en Engeland al een eigen &;community manager&; en zoekt Instagram vooralsnog iemand in Frankrijk.

Toch worstelen veel techbedrijven met hun rol als mediabedrijf. Dat komt doordat de ambitie van schaalvergroting en efficiëntie haaks staat op de hoge productiekosten van mediacontent. Tumblr ontsloeg bijvoorbeeld al na één jaar de voltallige redactie, omdat de aangenomen journalisten weigerden om enkel positief te schrijven op én over het platform.

Jessica Bennett, wie het initiatief bij leidde snapt het wel. &;Het lijkt logisch om journalisten in te huren voor goede marketing: het zijn immers goede &;storytellers&;. Maar die journalisten moeten wel begrijpen dat ze zijn ingehuurd om marketing te bedrijven.

Vooralsnog heeft Instagram geen grotere plannen om uit te breiden als uitgever en gelden de redactionele versterkingen als noodzaak om te kunnen groeien als hybride platform. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie