Door Sanne Gorter - Social Inc.
De nieuwe cijfers liegen er niet om. Instagram is het snelst groeiende social platform en vooral populair onder het jongere volk. De verwachting is zelfs dat Instagram volgend jaar groter is in dagelijks gebruik dan YouTube.
De cijfers én de platformkarakteristieken maken Instagram tot een ware goudmijn om je werkgeversmerk te positioneren. Want via Instagram kun je de doelgroep op een originele, visuele en authentieke manier kennis laten maken met je bedrijf.
Hoe je dit doet? Uiteraard met een doordacht plan. Maar vooral ook door te doen en daarvan te leren. In dit blog deel ik een aantal learnings met je.
Handel als een (employer)brand publisher
Het begint allemaal met een strijdplan. Doe onderzoek. Wat vindt de doelgroep bijvoorbeeld belangrijk aan een nieuwe werkgever? Maak vooral ook een ronde langs (nieuwe) medewerkers. Wat verrast hen zo binnen de organisatie? Bepaal vervolgens de thema’s waarin jouw doelgroep en hun interesses en beleving leidend zijn. Een beleving die alleen jouw organisatie kan bieden. Ontwikkel contentformats, handel als een (employer)brand publisher en ga aan de slag!
Een mooi voorbeeld hiervan is de aanpak van ABN AMRO. Uit doelgroeponderzoek bleek dat starters onvoldoende weten wat een traineeship bij de bank inhoudt en hoe de cultuur binnen de bank is. Korte Instagramvideo’s waarin bestaande trainees op zoek gaan naar deze informatie waren het gevolg. De hele reeks is te zien onder de hashtag #traineecheck.
'#lovemyjob'
Er is niets zo overtuigend als medewerkers die hun enthousiasme delen over de organisatie. Authentieke verhalen van medewerkers dragen bij aan de breinpositie van jouw organisatie als werkgever. Wanneer de communicatie door de doelgroep positief wordt ervaren, heeft dit een gunstig effect op hun mening over de potentiele werkgever.
Via Instagram kan dat op veel manieren. Van wekelijks een herkenbare quote, een regram, tot een take-over met Instagram Stories waarbij een medewerker een kijkje in de keuken geeft.
Menselijke verhalen
Organisaties die succesvol zijn op Instagram verrassen hun volgers dagelijks met relevante updates. En ik weet zeker dat ook jouw organisatie genoeg in huis heeft om te delen. Wat dacht je van evenementen, team activiteiten of de introductie van nieuwe medewerkers? Deel het via foto’s, video, animaties, een Instagram Story óf een live uitzending. Zorg hierbij voor eenduidigheid in je boodschap, houd voor ogen wat je met het employer brand wil overbrengen.
Zo communiceert Albert Heijn dagelijks met haar (potentiele) vakkenvullers en caissières op Instagram. Dat werken bij Albert Heijn als vakkenvuller een hoop fun en leuke collega’s met zich meebrengt spat van het Instagram account af. De grootste succesfactor van het account: content wordt niet alleen voor, maar ook door medewerkers gemaakt.
Instagram recruitment
Instagram is uitermate geschikt voor employer branding. Hoewel het platform minder geschikt is voor het identificeren en selecteren van kandidaten draagt een slimme inzet van Instagram bij aan recruitmentdoeleinden. Ga hierin een stapje verder door gebruik te maken van call to action buttons in je post. Dankzij deze betaalde functie kun je scherp targeten op de doelgroep en hen vanuit de post direct verwijzen naar de website voor meer informatie over de organisatie of functie(s). Op deze manier vermijd je de inefficiënte aanpak ‘link in bio’. Wees er wel scherp op dat ook deze post past bij het visuele, creatieve Instagram! Een platte advertentie is een no-go.
Kortom, Instagram is een onmisbaar ingrediënt in je middelenmix als het gaat om employer branding, employee engagement en recruitment.
Benieuwd welke Nederlandse werkgeversmerken nog meer shinen op Instagram? Bekijk de Brand Engagement Index onder het kopje ‘recruitment’.
Sanne Lotte Gorter is strategist bij Social Inc.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!