Het is een van de belangrijkste argumenten van leveranciers van videomanagementsystemen, zoals Oyaala en Blue Billywig. Om marketeers te overtuigen van de meerwaarde van een investering in zo’n systeem, benadrukken ze de mogelijkheden voor het ‘customizen’ van de omgeving waarin merken hun video’s vertonen. Wie een eigen kanaal begint op YouTube, kan kiezen uit slechts een paar standaard lay-outs om dat kanaal op te tuigen.
En ja, daar hebben ze een punt, weet Loek Wermenbol, met broer Bart medeoprichter van internetbedrijf Clipster. Standaard zijn de brandingmogelijkheden beperkt. De marketeer heeft niet volledig grip op de inrichting van de omgeving waarin de video’s worden vertoond. Voor organisaties kan dit een reden zijn om te investeren in een eigen platform. Daarmee gaan ze echter voorbij aan de voordelen die YouTube biedt als medium om merken op de kaart te zetten.
Neem alleen al de vindbaarheid. Wermenbol: ‘YouTube is de op één na grootste zoekmachine ter wereld. Als je daar je content hebt staan, kun je gevonden worden. Met een eigen platform is dat veel moeilijker.’ Ook het gemak van het embedden– goed voor het bereik - is een argument om voor YouTube te kiezen, evenals het feit dat YouTube gratis hosting biedt. En de beperkte mogelijkheden voor het inrichten van het videokanaal? Ook daar is een oplossing voor.
Clipster is een Nederlandse startup die een oplossing biedt waarmee marketeers snel en eenvoudig volledig op maat gemaakte pagina’s in elkaar kunnen zetten. Kennis van codering is niet nodig, het werkt gewoon met drag and drop. In de editor kan elk onderdeel worden neergezet waar de marketeer dit wil, in de vorm en kleur zoals hij die voor ogen heeft.. Maar dit alles wel op zodanige wijze, dat de pagina voldoet aan de eisen die YouTube zelf daaraan stelt.
Want dat maakt het extra interessant. Dit bedrijf uit Breda zit bij Google op de eerste rang. Het is een verhaal uit een jongensboek. In 2012 werd de eerste versie ontwikkeld voor Facebook. Na het toevoegen van de (gratis) app aan een Facebook-pagina, kon de gebruiker door middel van zoekvragen video’s van zowel Vimeo als YouTube toevoegen aan zijn pagina. De video’s worden vervolgens gepresenteerd in een zelf gekozen vormgeving.
‘Natuurlijk waren er allerlei apps’, vertelt Wermenbol, ‘maar niet zoiets als wij voor ogen hadden en waarbij je in drie stappen al een pagina hebt.’ Het idee sloeg aan, merkte de ondernemer. ‘We zien dat mensen over de hele wereld Clipster gebruiken. Als je kijkt naar het bereik van alle pagina’s die Clipster hebben, kom je aan miljoenen. De oplossing liep in de gaten in Mountain View. ‘Al na drie maanden hing Google aan de lijn. Of we iets dergelijks voor YouTube wilden ontwikkelen.’ Na acht maanden intensief developen was de eerste oplossing klaar.
Het leverde het label op van Google Engagement Solutions Developer. Wereldwijd zijn er slechts negen bedrijven die dit predicaat mogen dragen. Clipster is zelfs de eerste Google Engagement Solutions Developer die niet uit de Verenigde Staten komt. Hierdoor kunnen er exclusief producten en diensten worden aangeboden aan de klanten van Google.
Een omschrijving van wat Clipster nu precies biedt, is nog niet zo eenvoudig. In de basis is het een ‘saas’ (software as a service)-oplossing die de videocontent van YouTube overneemt en daar functionaliteit aan toevoegt, zoals social chatting of een videocarrousel (voor een creatieve weergave van het video-aanbod in het kanaal). De marketeer of beheerder van het videokanaal kan naar eigen inzicht hieruit gebruiken wat hij nodig heeft.
‘Eigenlijk moet je het zien als een soort blokkendoos, zegt Bart Wermenbol. ‘Uit die blokkendoos kun je pakken wat je nodig hebt en de pagina opnieuw opbouwen. Daardoor is het ook mogelijk om het YouTube-kanaal campagnematig in te zetten. Je bepaalt bijvoorbeeld zelf welke video naar voren wordt gehaald.’
Interessant voor bedrijven die internationaal werken, is de mogelijkheid om binnen het systeem aparte land-designcombinaties te maken. ‘Stel dat een bedrijf YouTube-pagina’s heeft voor Nederland, België en Frankrijk. Het systeem detecteert waar de bezoeker vandaan komt en zorgt dat hij naar de pagina wordt geleid die vervolgens wordt weergegeven in het design en volgens de richtlijnen die horen bij het land.’
Begin dit jaar bracht Clipster alweer de derde release uit. Het is meer dan een wat uitgebreide versie: de software is van de grond af opnieuw gebouwd, op basis van feedback van gebruikers en Google, en vergroot volgens de gebroeders Wermenbol, de creatieve vrijheid voor de gebruikers ‘enorm’.
BMW is de eerste grote klant die laat zien wat er met de nieuwste software mogelijk is. Meer klanten verwachten ze binnenkort. Bedrijven die nog de ‘oude’ editor gebruiken, zijn onder andere Unilever, Lufthanse, Centerparcs, DE en Saxo Bank.
Ondertussen gaat het developen hard door. De focus is gericht op YouTube. Dat zal zo blijven, maar er zijn alternatieven. ‘Er zijn meer videoplatforms wereldwijd die voor ons interessant kunnen zijn om in te stappen en die wij nog niet kennen. Bijvoorbeeld in China en Rusland. We zijn bezig om die in kaart te brengen.’ Maar het hoeft niet altijd om een speler te gaan in een nieuwe markt. Yahoo bijvoorbeeld, is volgens de Wermenbol-broers ‘in potentie een speler die iets kan betekenen’.