Ikea heeft zowel de Gouden Deurmat (consumentenprijs) als de Folder Vakprijs (voor
de meest innovatieve marktbenadering) in de wacht gesleept.
Dat bleek tijdens de Nationale Dag van de Brievenbusreclame 2007, het jaarlijkse congres over de strategie en praktijk van ongeadresseerd reclamedrukwerk, die gisteren plaatsvond.
Tijdens het evenement werden tevens de nieuwste bestedingscijfers gepresenteerd. Daaruit blijkt dat consumenten in 2006 meer folders ontvingen dan ooit tevoren (11,8 miljard totaal, plus 2,6 procent). Desondanks liepen de mediabestedingen terug (tot 648 miljoen euro, minus 4,8 procent).
Het is voor het derde opeenvolgende jaar dat de bestedingen dalen.
De bestedingen krimpen, maar het aanbod stijgt. Het totaal aantal bezorgde folders is in 2006 opgelopen naar ruim 11,8 miljard stuks. Ten opzichte van 2005 betekent dat een volumestijging van 2,6 procent.
De Gouden Deurmat is een prijs die sinds 2001 wordt uitgereikt. Het is een onderscheiding die wordt toegekend aan die folder die bij de consument het meest geliefd is. Na Kruidvat en Blokker als winnaars is de prijs dit jaar naar Ikea gegaan.
In de finale bleek Ikea net wat sterker dan Albert Heijn en Kruidvat, de beide andere genomineerden.
Tijdens het congres werd duidelijk dat ook de vakjury onder de indruk is van de wijze waarop Ikea gebruik maakt van ongeadresseerde brievenbusreclame. De Folder
Vakprijs is een nieuwe award, bedoeld om die adverteerder te bekronen die zich het meest innovatief toont bij de inzet van reclamedrukwerk en die een voorbeeldfunctie vervult voor het medium en vak. Hema en Karwei waren de andere genomineerden.
Uit onderzoek blijkt dat de leestijd van de folders is toegenomen (van 34 naar 37 minuten).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!