Toen Bart de Graaff in 1997 begon met zijn eigen publieke omroep was dit landelijk nieuws. BNN ofwel Barts News Network was uniek. Een gehele cameraploeg volgt één persoon die aan het belletje trekken is. Kinderachtige televisie? Misschien. Het werd door velen gezien als provocerend, choquerend en misschien zelfs een tikkeltje narcistisch. Maar het was wél entertainende televisie.
Youtube
We spoelen even door naar 2005, het jaar waarin YouTube 'Broadcast yourself' wordt geboren.
Geen slechte slagzin overigens, want door meer dan 1 miljard gebruikers worden er elke dag honderden miljoenen uren aan video's geüpload en bekeken. Ook het totaal aantal uren per maand dat mensen video's bekijken op het platform stijgt elk jaar met 50%. Om grappen, zangtalent en recensies aan de wereld te tonen is ineens geen dure cameraploeg meer nodig, maar een ingebouwde webcam op je laptop volstaat.
En het slaat aan. Er is een hele generatie Vloggers die leven van YouTube inkomsten dankzij het zogeheten 'Partner Program'. Hierbij krijgen de content makers 55% van de reclame-inkomsten die hun video's genereren. De Youtubers die op wekelijkse basis een miljoen views genereren zijn dan ook miljonair.
Echter er is nog één element waarbij internet het niet van TV wint; de Live uitzending. Maar dat gaat veranderen.
Broadcast yourself
Eerst was er Meerkat, toen kwam Periscope, om opgevolgd te worden door Unicorns, en sinds een paar weken is er Outcast. Allemaal apps om jezelf live te tonen aan de wereld. Internetvideo is volwassen en zal sneller dan verwacht traditionele media uitdagen. Het verschil bij deze trend is dat iedereen het snel zal gaan merken, aangezien er plotsklaps miljoenen amateurjournalisten bij zijn gekomen.
Breaking news
Nieuws brengen is hoogwaardige informatie van algemeen belang publiceren maar ook scoops delen die veel lezers trekken. De laatste jaren ligt bij de meeste nieuwsplatformen de focus op scoops. Dat kan je ze niet kwalijk nemen aangezien dit bezoekers trekt die het voortbestaan van het platform waarborgen. De self-broadcast apps spelen hier volledig op in. Je krijgt meteen informatie. Sneller dan het 'breaking news' pushbericht van NU.nl, sneller dan de Twitter 'trending topics'.
Digital Marketing 2018?
Waar de trend van voyeurisme begon met Reality-tv en de hang naar 'echtheid' zijn we nu aanbeland bij de meest ruwe versie. Onbewerkte en ongecensureerde video. Welke bedrijven zullen zo moedig zijn om hierop te adverteren als de uitkomst en content niet te beheren en reviewen zijn? Op dit moment lijkt het nog stil te zijn op deze platformen, en begeven een handvol bedrijven zich schoorvoetend richting Instagram.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!