Hypotheekje afsluiten straks net zo makkelijk als bestellen pizza Hawaii

Met 'een hypotheek binnen een week' neemt de Rabobank een voorschot op een nieuwe werkelijkheid.

[gastblog, door Marcel Vogels]

Toen ik als klein jongetje onbekommerd door de straten van Sassenheim fietste, waren mijn ouders altijd druk, ik vermoed met geld verdienen. Dat kon niet anders, want in de jaren &;80 van de vorige eeuw stond de hypotheekrente op een recordhoogte van 14%. Veel keuze aan hypotheekverstrekkers had je niet. In Sassenheim waren twee banken en mijn ouders hadden hun hypotheek afgesloten bij de Rabobank. Bij die bank zaten ze al toen ze nog in Eindhoven woonden en de hypotheek hebben ze met hun verhuizing meegenomen. En vandaag zitten ze nog altijd bij de Rabobank, al wonen ze inmiddels in Lochem.

Dergelijke, bijna oneindige klantenloyaliteit zie je tegenwoordig niet meer. Merkbinding neemt in Nederland snel af, zoals ook blijkt uit recent onderzoek (MeMo2 Hypotheek Monitor 2016) onder ruim 20 duizend hypotheekhouders. Dat wil overigens niet zeggen dat het &;merk&;  in de wereld van hypotheken niet meer belangrijk is. Om overwogen te worden, moet de consument het merk wel kennen.

Differentiatie

Afnemende loyaliteit is niet de enige verandering in de hypotheekwereld. Ook het aantal aanbieders is flink toegenomen. Pensioenfondsen, verzekeraars, banken en zelfs privaat gefinancierde ondernemingen lanceren hypotheekmerken. In een periode die zich kenmerkt door een historisch laag rentenivau, is de druk op merkdifferentiatie daarmee hoog.

Hierdoor is het aanbod aan hypotheekproducten minder eendimensionaal. Voor de huizenkoper is er eindelijk iets te vergelijken, en daarmee groeit het belang van hypotheekvergelijkers. Een logische ontwikkeling is dat je bij een hypotheekvergelijker de mogelijkheid hebt om je hypotheek direct online af te sluiten. Een &;Independer-scenario&; ligt daarmee voor de hand. 

Ik voorzie voor de hypotheekmarkt een keiharde strijd om marktaandeel en behoud van klanten. Deze zal echter veel intelligenter gevoerd moeten worden dan nu gebeurt.

Eenvoudig

Eenvoudig gezegd: Nederlandse grootbanken zullen intelligent groeibeleid moeten gaan formuleren. En daarin zijn nieuwe merken en proposities, strategische deals met vergelijkers en crossmediale performance deals onmisbare elementen. Kijk naar sectoren als telecom- en energiemarkt waar het sluiten van grote mediadeals nu al doorslaggevend is geworden.

Terug naar de bank van mijn ouders. Met het campagnethema &;een hypotheek binnen een week&; heeft de Rabobank een voorschot genomen op een nieuwe werkelijkheid, waarin het afsluiten van een online hypotheek net zo eenvoudig is als het switchen van energieleverancier, kopen van een vliegticket, openen van een beleggersrekening of bestellen van een pizza Hawaii.

Een mooie uitdaging om de komende jaren aan te werken.

Marcel Vogels is oprichter van  en DMA-Institute.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie