Hunkemöller’s Pleidooi voor de QR code

De succesvolle QR strategie van een retailer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met ruim 400.000 app downloads is voor Hunkemöller een schitterend mobile marcom kanaal aangelegd voor lingerieliefhebbers. Daarmee toont Hunkemöller aan dat de QR code niet alleen effectief is voor app downloads, maar voor veel meer.Ondanks de talrijke succesverhalen over de inzet van de QR code laten veel marketeers, net als vele teleurgestelde consumenten, de QR code onterecht  links liggen. Hierdoor worden kansen die de toepassing van QR codes schept in ‘Mobile’ Marketing campagnes jammerlijk gemist.

Hunkemöller bewijst dat de QR code in een weldoordachte strategie langdurig tot succes leidt. Een voorbeeld waar afvallige marketeers een les uit mogen trekken.

QR codes worden door Hunkemöller behalve voor app downloadfunctie ook ingezet als onderdeel van hun loyalty systeem. Zo krijgt elke club member zijn/haar eigen QR code op de digitale Membercard. Ze hebben dus niet nog een plastic ledenkaart nodig.  Die Membercard met de QR code kan in de winkel door medewerkers gescand worden na een aankoop of voor het valideren van een waardecoupon. Het clublid verdient hier gelijktijdig zogenaamde Passion Points die een korting opleveren bij vervolgaankopen.

Hunkemöller houdt regelmatig contact met de members via pushberichten met speciale aanbiedingen of nieuws. Zo blijft het merk actief in beeld bij de klant en prikkelt de zinnen en tot aankoop.

De app voorziet de klant ook van een store locator waarmee eenvoudig de dichtst bij zijnde Hunkemöller winkel gevonden kan worden.

De kracht van de QR code als onderdeel van de Hunkemöller app zit in de som van de delen.

  • Het functionele gebruik van de QR code voor het eenvoudig downloaden van de app.
  • De functie als identifier ten behoeve van het loyaliteits- systeem.
  • De aantrekkelijke vormgeving
  • Het gebruikersgemak van de interface
  • De koppeling naar de mobiele website

De meegeleverde QR code scanner stelt members tevens in staat in store aanbiedingen bij Hunkemöller te scannen. De scanner is behalve het scannen van Hunkemöller producten, ook geschikt om door derden aangeboden QR codes te scannen. Aan de Hunkemöller QR code scanner hebben members dus genoeg.

Het resultaat mag er zijn

Hunkemöller hierover: “We zijn erg tevreden over de resultaten en alweer bezig met een upgrade van ons systeem. De QR code blijft daarbij een belangrijke rol spelen. Binnenkort komt er een redesign van de app en een verbeterd CMS, op basis waarvan we onze members nog beter kunnen targeten en per member of klant van specifieke- en relevante informatie voorzien. Later dit jaar verwachten we een in-app-shop te lanceren die de mobiele website gaat vervangen. Dit vooral om een integraal geheel van de app te realiseren, waardoor het gebruikersgemak van de app nog zal toenemen”.

Hunkemöller, van origine een Nederlands bedrijf, is het grootste high street lingeriemerk van de Benelux. Met circa 2700 werknemers en meer dan 600 winkels in 16 landen, breidt Hunkemöller zich snel uit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie