Mirabeau heeft vestigingen in Nederland en China. In totaal werken er zo'n 300 mensen. De jaaromzet gaat richting 30 mil;joen, waarvan circa 60 procent afkomstig is uit internationaal werk.
1. Waarom wilden jullie internationaal uitbreiden?
Adjan Kodde, oprichter en algemeen directeur: ‘Enerzijds hebben we specifieke airline expertise die wereldwijd relevant is, anderzijds zien we ook vanuit ons vak kansen om meer buiten Nederland te doen. We weten dat China er hard op stuurt om met zelfstandige brands de Westerse markt op te gaan.’
2. Wat was de investering? Hoe lang ben je bezig voordat je up and running bent?
‘We hebben zo’n twee ton geïnvesteerd, maar zijn wel heel effectief te werk gegaan. We hebben een regio geïdentificeerd met drie grote steden - Hong Kong, Guangzhou en Zhenzhen - die alle drie op twee uur reizen van elkaar liggen.’
3. Is ‘Dutch’ zijn een voordeel?
‘Ik denk dat de Nederlandse handelsgeest absoluut een rol speelt. Er is veel aandacht voor design en men hecht er steeds meer waarde aan. Ik heb ruim een jaar geleden gesproken op een congres in Guangzhou over Dutch Digital Design en daar kwam behoorlijk wat bijval.'
Adjan Kodde, oprichter en algemeen directeur Mirabeau in China.
4. Wat is het leukste, de kick?
‘De kick is dat we een exclusieve positie hebben bij China Southern Airlines, de grootste airline van Azië, voor al het global user experience designwerk buiten de thuismarkt – en dat dus miljoenen mensen de app gaan gebruiken die wij aan het maken zijn.’
5. Hoe willen jullie verder groeien?
‘We hebben nu permanent mensen in Azië die veel aan business development doen. We kijken daarbij in verschillende industrieën. Daarnaast hebben we een aparte track waarin we de internationale airlinemarkt bewerken. Dat doen we rustig aan.’
6. Wat hebben jullie er tot nu toe van geleerd?
‘WeChat en WhatsApp lijken op elkaar, maar toch zijn er enorme verschillen in gebruik. De rol van WeChat in e-commerce bijvoorbeeld is gigantisch. Daardoor ben ik erg geïnteresseerd geraakt in ontwikkelingen als Conversational Commerce en Conversational Interfaces, en vandaar dat we er als de kippen bij waren om de eerste Amazon Echo in Nederland te hebben.’
7. Hoe kunnen ‘we’ in het buitenland samen verder groeien? Bestaat er zoiets als saamhorigheidsgevoel?
‘Er bestaat volgens mij wel een samenhorigheidsgevoel, maar daaronder ligt een enorm versnipperde structuur. Vervolgens moeten we veel helderder en beter internationaal communiceren waar we voor staan. Ik vind het jammer dat we vaak te klein denken. Amsterdam heeft een enorme potentie op creatief gebied en dan met name digitaal.'
Een uitgebreidere versie van dit artikel staat in Adformatie #7 (29 april 2016).
Daarin een overzicht van Nederlandse bureaus met internationale vestigingen, en zes bureaus over hun ervaringen: MediaMonks, Edenspiekermann, Snakeware, Addikt, Mirabeau en SuperHeroes: