Nu Instagram ook in Nederland haar poorten heeft geopend voor adverteerders, staat niets lokale bedrijven en merken nog in de weg om de jacht te openen op de ruim 720.000 dagelijkse gebruikers. Maar zit de gemiddelde Instagrammer wel te wachten op de ene na de andere vluchtige commerciële boodschap? Negatieve geluiden in de virtuele wandelgangen van het sociale medium doen vermoeden van niet. Hoe infiltreer je als merk op een organische manier in de wereld van filters, selfies en hashtags? Van instant naar INSTAmarketing.
Insights: leer je doelgroep kennen
Ook voor Instagram geldt dat inzicht in de belevingswereld van je doelgroep aan de basis staat van je succes. Natuurlijk weet je dat het grootste deel van de actieve gebruikers bestaat uit millennials: ongeveer de helft van alle studenten en scholieren maakt er gebruik van, terwijl slechts 8% van de forty- en fiftysomethings actief is op het medium. Maar het loont om wat dieper te gaan dan dat: doordat Instagram gebruik maakt van het advertentieplatform van Facebook, biedt targeting op demografische variabelen (van woonplaats tot gezinssamenstelling) en interesses (van fashion tot voetbal) mogelijkheden om verschillende doelgroepen te voorzien van content op maat.
Native advertising: instacreators
Het tijdperk van bloggers is definitief voorbij: de grootste online influencers van dit moment veroveren een plek in het hoofd en hart via de social feeds van hun volgers. Social media als Instagram, Snapchat en Twitter bieden deze influencers niet alleen de mogelijkheid om een dynamische relatie op te bouwen met hun fans, maar bieden ook bedrijven en merken de kans een nieuwe en zeer geëngageerde doelgroep aan te spreken. Belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle samenwerking met influencers? Een match met jouw merk, content die ze kunnen gebruiken en...de vrijheid om er hun eigen (visuele) verhaal van te maken.
Vereniging van drankblikfabrikanten BCME creëerde, om de voordelen van blik onder de aandacht te brengen, het contentplatform “Een ogenblikje…” en ging vanuit daar de samenwerking aan met een aantal Instagram-influencers
Het Rijksmuseum opende voor een avond haar deuren voor 20 invloedrijke Instagrammers, onder de hashtag #emptyrijks
Visual Storytelling: van contentplatform naar creatie
Het succes bij jouw doelgroep op Instagram valt of staat met wat je te bieden hebt: of dat nu zelf gecreërde content of content vanuit de influencers is. Om impact te creëren is het belangrijk een contentplatform neer te zetten, een verhaal dat het startpunt is van je contentcreatie. Zo'n platform benoemt de USP's van jouw diensten of producten, maar raakt tegelijkertijd aan de emotionele behoeftes van jouw (potentiële) klanten.
Waar een copywriter en vormgever voorheen genoeg waren om succesvolle social content te produceren, is er bij het creëren van content voor Instagram een nieuwe generatie professionals opgestaan: visual storytellers. Mensen die het verhaal van jouw merk door weten te vertalen naar foto en videocontent en daarmee een plek veroveren in het hoofd en hart van jouw doelgroep.
De Efteling is één van de populairste Nederlandse merken op Instagram
Transavia zet luchtpersoneel in om het ultieme vakantiegevoel bij haar volgers te creëren
Timing: moment marketing
Maak van de vluchtigheid van Instagram jouw grootste kracht, door in te spelen op dagelijkse rituelen, actualiteiten en bijzondere gebeurtenissen. Vanwege het mobiele karakter van Instagram biedt het medium een uitgelezen mogelijkheid om jouw merk onderdeel te maken van de dagelijkse belevingswereld van jouw doelgroep. Wil je een stap verder gaan en consumenten in the heat of the moment aanzetten tot actie? Drijf ze naar conversie met een CTA (Call To Action)-knop en verleid ze om je app te downloaden, je webshop te bezoeken of een video te bekijken.
Warenhuis Marks & Spencer haakt in op dat typische zondagavondgevoel…
Amplificatie van jouw content
Instagram biedt verschillende vormen aan om je content in te kunnen plaatsen en verspreiden: Image Ads, waarbij een korte tekst en foto centraal staan, Video Ads, met filmische content, en de Carousel Ads: bestaand uit maximaal vijf foto's. Je kunt, naast conversie naar bijvoorbeeld website clicks, video views of app installs, er ook voor kiezen je content zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Daarvoor geldt wel: hoe specifieker je je doelgroep hebt bepaald, en je content daarop hebt afgestemd, hoe groter de betrokkenheid van het publiek bij je merk zal worden.
De verschillende advertentiemogelijkheden en CTA (Calls To Action) van Instagram
Instagram the way to go?
Overweeg je met je merk actief, of actiever, te gaan focussen op Instagram, zal je de investering tegen het mogelijke succes af moeten wegen. Met Instagram heb je een sociaal medium dat, in tegenstelling tot Facebook, nog steeds sterk in gebruik en populariteit stijgt onder jongeren en daarnaast het virtuele thuishonk is van vele (eveneens in populariteit stijgende) online celebrities. Het engagement en de conversie onder gebruikers is hoger dan dat je gewend bent bij andere social media. De investering die je nodig hebt om een groot bereik te genereren is echter nog steeds een veelvoud van eenzelfde bereik op Facebook, dat daarnaast dagelijks een veel breder publiek weet te trekken. De investering in contentcreatie zal, gezien de aard van Instagram en de kritische blik van haar gebruikers, ook hoger zijn dan die bij andere social media: visual storytelling wordt key.
Adverteren via Instagram is vanaf deze week in diverse landen, waaronder Nederland en België, mogelijk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!