Dat Blendle binnen mediaminnend en journalistiek Nederland een ‘hot topic’ is, wisten we al. Gisteren werd echter bekend dat ook de belangstelling uit het buitenland voor de ‘iTunes voor de journalistiek’ concrete vormen aanneemt. Tijdens het World Newspaper Congres maakte Blendle bekend dat de Engelse krant The Economist zich als eerste Engelstalige titel heeft aangesloten bij de digitale kiosk. Een mijlpaal voor een snelgroeiend platform met vooruitstrevende internationale ambities. Alexander Klöpping praat ons bij vanuit Turijn.
Een grote buitenlandse krant sluit zich aan bij Blendle. Wat betekent deze aanwinst voor de internationale potentie van het platform?
‘De eerste Engelstalige titel is natuurlijk een mooie mijlpaal. Dat het gaat om een gerespecteerde titel als The Economist, maakt het alleen maar beter. Met zo’n nieuw platform heb je in het begin een paar grote en bekende titels nodig, die de andere als het ware over de streep trekken. Zo is het in Nederland ook gegaan. We hopen natuurlijk dat andere buitenlandse titels het voorbeeld van The Economist zullen volgen.’
Is er veel belangstelling voor Blendle vanuit het buitenland?
‘Ja. We hadden zelf nooit gedacht dat het zo snel zou gaan. Ons plan was om eerst in Nederland alles op de rails te zetten en dan in andere landen met ons concept te gaan leuren. Maar al voor de lancering stroomde onze mailbox vol met berichten van buitenlands uitgevers, en ook op dit congres vult mijn broekzak zich razendsnel met visitekaartjes. Blijkbaar raakt Blendle in de journalistieke wereld een snaar. Het voorziet in een behoefte die al een hele tijd bestaat: voor kwaliteitsjournalistiek betalen per artikel en deze artikelen vervolgens gemakkelijk kunnen delen.’
Is het straks mogelijk om met één Blendle-account artikelen van alle wereldwijde media te lezen?
‘Dat is natuurlijk wel onze ultieme ambitie. Eén Blendle-account voor alle landen, waarbij je maar één inlog en één betaalsysteem nodig hebt. Maar zover is het nog niet. Het hangt ook af van de uitgevers en hun bereidheid om content in verschillende landen te verspreiden. Het plan is in elk geval zeker om Blendle naar ook naar andere landen uit te breiden. Welke landen dat zijn, kunnen we nog niet vertellen. In dit soort ontwikkelingen gaat veel werk zitten en we zijn een relatief klein bedrijf. Vooralsnog dus: one step at a time.’
De Nederlandse mediabuzz rondom Blendle is enorm. Maar hoe goed gaat het nu eigenlijk echt?
‘Vooralsnog heel goed. We zitten nu op 60.000 gebruikers, binnen één maand. Dat aantal gaat onze eigen verwachting ver te boven. Het aantal actieve gebruikers begeeft zich rond de 50.000, en twintig procent van deze gebruikers heeft z’n tegoed inmiddels opgewaardeerd en is daarmee betalend lid geworden. Dat is echt een prachtig conversiepercentage. Zeker omdat veel mensen nog niet door hun 2,50 euro gratis starttegoed heen zijn. De verwachting is dat de conversie daarna nog sneller gaat.’
Blendle biedt een ‘niet goed, geld terug’-optie. Wordt daar veel gebruik van gemaakt?
‘Bij minder dan 5 procent van de artikelen wordt deze optie gebruikt. In eerste instantie waren veel uitgevers wel huiverig voor zo’n optie, maar uiteindelijk is het niet moeilijk om hen van de voordelen te overtuigen. Het werkt net als bij een online kledingwinkel waar je gratis alles terug kunt sturen. Je neemt een drempel weg. Dat levert je in verkoop uiteindelijk veel meer op dan dat het je kost. Ook levert het interessante data op over de artikelen en titels waarbij lezers deze het meest gebruiken. Je kunt nu heel duidelijk zien of je wel waarmaakt wat je belooft.’
Welke titels scoren het hoogst op het gebruik van de ‘refund-knop’?
‘Ehm. Nou ja, laat ik zeggen dat het geld voor artikelen van de Story-achtige bladen vaker dan gemiddeld worden teruggevraagd. Blijkbaar beloven die bladen toch meer dan ze waarmaken. In zo’n geval kan het zinvol zijn de prijs te herzien. Het is voor uitgevers misschien confronterend, maar uiteindelijk zijn zulke inzichten natuurlijk alleen maar heel erg waardevol.’
Over inzichten gesproken. Blendle levert een schat aan data op over lezersgedrag. Wat doen jullie daarmee?
‘Vooropgesteld: we zullen nooit profielen opstellen om deze aan adverteerders te verkopen. Dat wil ik heel duidelijk benadrukken. Wat we wel doen is het lezersgedrag van gebruikers in kaart brengen en daarop ons aanvullende aanbod afstemmen. ‘Als je dit leuk vindt, vind je dat misschien ook leuk’, dat werk. Ook is het voor uitgevers heel goed om te weten welke artikelen goed gelezen worden en door welke doelgroep. Daar kunnen ze hun eigen aanbod dan weer op afstemmen.’
Hebben jullie een beeld van de gemiddelde Blendle-gebruiker?
‘Wat we in elk geval weten is dat 2/3 van de lezers onder de veertig is. Dat is echt geweldig, want dat is een jonge doelgroep die kranten doorgaans niet aan zich weten te binden. Dat bewijst maar weer dat Blendle niet kannibaliseert op de bestaande abonnees, maar juist aan aanvulling biedt. Die mensen die trouw de papieren krant lezen, blijven dat toch wel doen. Via Blendle bereiken kranten juist mensen die ze anders niet zouden bereiken.’
En hoe zit het met de freelancers. Trekken die in deze constructie aan het kortste eind?
'Ik moet zeggen dat ik vooral freelancers spreek die blij zijn met Blendle. Als freelancer kun je nu een veel groter publiek bereiken. Over de individuele vergoeding per freelancer gaan wij niet, daarvoor moet je bij de uitgever zijn. 70 procent van de inkomsten per artikel gaat naar de uitgever en de uitgever bepaalt hoe die inkomsten vervolgens verdeeld worden. Als een freelancer heel veel lezers trekt, zal die misschien opnieuw met de opdrachtgever of uitgever moeten gaan onderhandelen.'
Waarom zijn freelancers die jij spreekt dan precies blij met Blendle?
'Het is als journalist nu veel gemakkelijk geworden om je eigen marktwaarde op een objectieve manier aan te tonen. En je kunt je bij een veel groter publiek op de kaart zetten. Heel praktisch: voorheen was het niet eens mogelijk om als journalist naar je eigen artikel te linken. Kun je nagaan. Dan moest je een foto maken van een papieren uitgave en die dan online zetten. Kom op. Dat is toch gekkigheid?’
Blendle-oprichter Marten Blankesteijn sprak vorige week op MarCom. In deze video deelt hij zijn indruk van de reacties.