Het jachtseizoen op start-ups is geopend

Steeds meer Nederlandse investeringspartijen op zoek naar ‘the next big thing’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

TMG Startups is de laatste in een lange rij van organisaties, die zich focussen op jonge bedrijven met een gouden concept en  die hunkeren naar een gouden concept. Enkele bekende investeerders: Deitmers&VandenEnde (oa Metrix Lab, Hyves, Advance), Brooklyn Ventures (oa RBN/RingCredible, Mobile Interaction Company en SoSocio), Primeventures (oa Layar, eBuddy, Greetz en takeaway.com) , Holland Venture (oa Virtual Affairs, Macaw en Freecom), V-Ventures (oa The Post Online, Zapaday en Xite), Rockstart (oa imgZine, Peerby en Videoavatars). RTL Ventures (Pepper, Sizz en Couverts), Sanoma Ventures (oa Wappzapp, Hubly, Scoupy, en Fashionchick.nl).

Voor startups is er dus wat te kiezen en bovenstaande partijen moeten steeds betere voelsprieten hebben om als eerste een potentieel participatie naar je toe te kunnen trekken. De vorm van participeren is trouwens zeer divers. In veel gevallen gaat het om een financiële injectie, maar andere vormen waaronder huisvesting, netwerk en kennisdeling zijn ook mogelijk. De termen ‘incubator’, ‘accelerator’ en ‘co-workingruimte’ worden vaak door elkaar gebruikt en steeds vaker door  hybride vormen onafscheidelijk.

Mediapartijen zoals RTL en Sanoma en nu TMG leggen hun vizier ook op startups. De tijd dat er ruim 40 miljoen euro voor een social netwerk werd neergelegd is voorbij, dus een startup net even wat vroeger omarmen is een stuk eenvoudiger. De kans dat er ook daadwerkelijk omzet uit gaat komen is hierdoor lastiger in te schatten. Niet altijd is direct geld verdien het aantrekken van startups het hoofddoel. Voor deze mediakolossen kunnen op deze wijze jonge gemotiveerde talenten binnen worden gehaald, die deze organisaties positief kunnen beïnvloeden door het delen van hun ervaringen en ‘game changing’ visies. ‘Bereik’ is een belangrijk voordeel wat deze mediaorganisaties hebben ten opzichte van concurrerende ventures. Om nieuwe diensten of producten aan de man te brengen moet flink wat mediabudget worden gebruikt. Mediabedrijven kunnen voor aangetrokken startups hun eigen platform inzetten.   

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie