Dit blijkt uit het onlangs gepubliceerde rapport Global AdView Pulse, Nielsen’s geharmoniseerde rapport over de mondiale advertentiebestedingen. Uit het rapport blijkt dat de groei voornamelijk te danken is aan een sterke groei van 7,7 pct in de regio Azië/Pacific. Daarentegen hebben de advertentiebestedingen in de VS en Europa behoorlijk te lijden gehad onder de financiële crisis. Beide regio’s hebben vorig jaar afgesloten met een daling van 2,5 pct. De landen met de grootste groei waren China (17,1 pct), Indonesië (15,4 pct) en Maleisië (12,5 pct). Naast Zuid Korea (-7,5 pct) en Taiwan (-7,2 pct), zijn in Spanje de mediabestedingen het meest gedaald in 2008 (-14,1 pct).
Over het gehele jaar genomen zijn de advertentiebestedingen gegroeid, maar het laatste kwartaal van 2008 liet duidelijk de gevolgen zien van de impact van de intredende economische crisis. Mondiaal hebben de laatste drie maanden van 2008 een daling genoteerd: oktober -1,0 pct, november -2,3 pct en december -4,8 pct. De dalende trend die inzette in het tweede kwartaal werd in het derde kwartaal nog wel positief beïnvloed door de media-investeringen rond de Olympische Spelen en de presidentsverkiezingen in de VS.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!