Vorig jaar werd bekend dat Google experimenteerde met grote reclamebanners boven de zoekresultaten. Het bedrijf presenteerde de beslissing als een kleinschalige proef diebetalende bedrijven meer zichtbaarheid moest geven. Tijdens een speech op het SxSW festival liet Google's Amit Singhal deze week weten dat de test nu beëindigd is en dat Google de toevoeging niet door gaat voeren.
Google begon het experiment in oktober 2013 met ongeveer 30 deelnemende bedrijven. Debanners verschenen boven de zoekresultaten zodat ze meteen opvielen. Aanvankelijk werd de nieuwe reclamefeature enkel getest in Amerika, met grote namen als Southwest Airlines, Nike en Victoria's Secret onder de gegadigden.
Singhal gaf geen reden voor het stopzetten van het experiment. Mogelijk leverde de grote advertenties niet het gewenste aantal clicks op. Daarnaast werden reclames van Google's eigen commerciële platform AdWords niet langer weergegeven als de gesponsorde content bovenaan verscheen.
Ondertussen is Google is gestart met de wereldwijde uitrol van de nieuwe vormgeving van zijn zoekresultaten. In het nieuwe design zijn links niet meer onderstreept en zijn de letters groter geworden. De look is iets 'cleaner', geoptimaliseerd voor touchscreens en in lijn met andere Google-diensten.
Ook de weergave van advertenties is veranderd. Ze hebben geen licht oranje achtergrondkader meer, maar zijn alleen voorzien van een klein fel geel kopje met 'adv.' of 'advertentie'. Google voegt voor sommige advertenties ook ratings door consumenten toe.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!