Google Glass: het glass is halfvol

[door Boudewijn Broekhuijse] Iedereen kent hem, iedereen wil hem, maar maar een paar mensen krijgen hem. De meest besproken introductie na die van de eerste Iphone in 2007, Google Glass. Een op het eerste gezicht een wat vreemde ‘bril’ die interactie nog dichterbij brengt. Foto’s of video’s maken, bellen, smsen, maar ook realtime vertalen van verkeersborden en navigeren behoren tot de toepassingen die nu beschikbaar zijn. App ontwikkelaars zoeken haastig naar de killer app voor dit wonderlijke stuk technie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een op het eerste gezicht een wat vreemde ‘bril’ die interactie nog dichterbij brengt. Foto’s of video’s maken, bellen, smsen, maar ook realtime vertalen van verkeersborden en navigeren behoren tot de toepassingen die nu beschikbaar zijn. App ontwikkelaars zoeken haastig naar de killer app voor dit wonderlijke stuk techniek.

De mogelijkheden zijn dus eindeloos. Denk aan alle nieuwe manieren van contextual advertising, maar ook meer serieuze toepassingen voor bijvoorbeeld de politie, artsen of de geheime dienst.

Maar zoals alles een voordeel heeft, kleven er aan dit prototype (want dat is het officiele stadium waar de Glass zich nog in bevind) nadelen. Privacy is niet gewaarborgd omdat je met een Glass naar hartelust foto’s en video’s kunt maken zonder dat anderen dat merken. Ook kan het logischerwijs de rijvaardigheid beïnvloeden. Je hebt tenslotte de mogelijkheid om handsfree je facebook timeline te lezen, een sms te sturen of de aanwijzigingen van de navigatie te bekijken. Ondanks dat Google aangeeft dat de Glass alleen maar aan hoeft als je dat zelf wilt, liggen hier natuurlijk nogal wat uitdagingen voor wet- en regelgeving en niet in de laatste plaats de handhaving daarvan.

De introductiestrategie van Google is meesterlijk. Er zijn maar een beperkt aantal Glasses beschikbaar gesteld en daarvoor moet je ook wel wat doen. Je moet je Glass persoonlijk ophalen, $ 1.500,- afrekenen en dan is hij van jou. En dan begint het avontuur.

De vraag die rijst is wel of de Google Glass nu echt een aanwinst is of een soort conceptcar op een autosalon. In 2014 volgen er tientallen ‘concurrenten’ waarbij wij vooral benieuwd zijn naar de uit Israel afkomstige ‘‘. Daarnaast zijn we benieuwd naar onder andere: Hoe ontwikkelt zich de toepassing van de Glass? Hoe gaat Google om met de geaggregeerde data? Hoe wordt de privacy gewaarborgd? Welke veiligheidsrisico’s ontstaan als een groot deel van de autorijders onderweg het Financieele Dagblad leest via zijn Glass? Kortom, het Glass is halfvol, maar waar is de kraan?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie