GfK: ‘Facebookgebruik onder Nederlandse jongeren neemt af’

Het aantal Instagramaccounts groeit daarentegen, zo blijkt uit het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eind 2014 is voor het eerst het aantal Nederlanders in de leeftijd 13+ dat een tablet bezit, net zo groot als het aantal Nederlanders in het bezit van een vaste computer (beide 61 procent). Het aantal Nederlanders met een vaste computer daalt van 8,3 miljoen (65 procent) in december 2013 naar 7,9 miljoen (61 procent) in december 2014. Dit, terwijl het aantal Nederlanders in het bezit van een tablet met acht procent groeit naar 7,9 miljoen (61 procent).

Het aantal laptopbezitters is met ruim 10 miljoen (77 procent) nog wel steeds groter dan het aantal tabletbezitters.

Tablet

In 2013 groeide het aantal tabletbezitters in een jaar tijd nog met zo&;n 19 procent, eind 2014 zien we een groei van 8 procent ten opzichte van eind 2013. Stabilisatie dus. Onder ouderen (65+)  neemt het tabletbezit nog wel toe met 13 procent: 56 procent eind 2014.

Smartphones

Het aantal Nederlanders dat een smartphone bezit, neemt toe met 9 procent ten opzichte van eind 2013. 76 procent van de Nederlanders is op dit moment in het bezit van een smartphone. 65+&;ers zijn met een stijging van 16 procent aan een tweede inhaalslag begonnen; 45 procent van de 65+&;ers bezit eind 2014 een smartphone (tegenover 29 procent eind 2013). Onder jongeren (13-34 jaar) is de smartphonepenetratie inmiddels al 95 procent.

De smartphone wordt steeds meer gebruikt voor het lezen van dagbladen en boeken en het kijken naar televisieprogramma’s.

In december 2013 las 29 procent de krant via de smartphone, in december 2014 is dit 33 procent, aldus GfK.

Het lezen van boeken steeg in deze periode van 5 procent naar 7 procent en in december 2014 keek 14 procent tv via de smartphone ten opzichte van 8 procent in december 2013.

Sociale media

De ‘traditionele’ sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn blijven qua aantal Nederlanders met een actief account stabiel. Wel zien we voor het eerst het aantal jongeren (13-17 jaar) met een Facebookaccount afnemen van 87 procent eind vorig jaar naar 81 procent eind 2014. Het aantal jongeren met een Instagramaccount (48 procent) neemt juist toe met 14 procent.

De toename in Instagramaccounts zien we terug binnen vrijwel alle leeftijdsgroepen; 13 procent van alle Nederlanders heeft een Instagramaccount tegenover 9 procent eind 2014.

Ook het aantal Nederlanders met een Pinterestaccount neemt toe, van 5 procent eind 2013 naar 10 procent eind 2014.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie