Met name 18 tot 34 jarigen geven aan dat hun gebruik waarschijnlijk gaat dalen. Dat blijkt uit marktonderzoek van Multiscope, uitgevoerd onder ruim 8.700 Nederlanders.
Facebook was in 2014, net als in voorgaande jaren het populairste social media netwerk. Het gebruik lijkt echter te gaan afnemen. Dertien procent van de gebruikers verwacht het komend jaar minder vaak Facebook te gaan gebruiken, terwijl slechts 6% aangeeft het meer te gaan gebruiken.
Het percentage LinkedIn gebruikers groeide vorig jaar naar 45%. Per saldo wil 12% vanb de gebruikers het netwerk meer gebruiken. Iets hoger nog ligt het percentage voor Instagram. Inmiddels heeft 11% van de Nederlander een Instagram profiel. Bijna een kwart van de Instagrammers denkt Instagram meer te gaan gebruiken, tegen 10% die het juist minder gaat gebruiken (+14%). Het percentage Nederlanders met een Pinterest profiel bedraagt 13%. Eén op de vijf het vaker te gaan gebruiken, tegen één op de tien minder (+10%). Pinterest is vooral populair onder vrouwen (vier op de vijf gebruikers).
1. Het percentage van de internetpopulatie dat deze social media website kent. (geholpen naamsbekendheid)
2. Het percentage van de internetpopulatie dat zegt een profiel / lidmaatschap bij deze social media website te hebben.
3. Het percentage van de internetpopulatie dat zegt deze social media website in de afgelopen maand te hebben gebruikt.
4. Het aantal uren dat men zegt actief gebruik te maken van deze social media website. (uren per week)
5. Het verschil in percentage van de huidige gebruikers dat verwacht in het komende jaar meer of minder gebruik te maken van deze social media website.
Social media heeft belangrijke plaats in maatschappij. Drie op de vijf social media gebruikers is van mening dat berichtgeving op social media in staat is om de publieke opinie te beïnvloeden. Voor 40% van de gebruikers heeft social media hun leven verrijkt. Een nadeel is dat social media gebruikers minder live contact hebben. Volgens één op de vijf social media gebruikers kis dit het geval.
Contact onderhouden met vrienden en familie (62%) en oude bekenden (44%) zijn de belangrijkste redenen om social media te gebruiken. Daarnaast zijn het delen en bekijken van foto's (39%) en filmpjes (28%) belangrijke redenen. Voor 32% is het gewoon een aangenaam tijdverdrijf. Dit is in overeenstemming met het opvallend hoge percentage (59%) van de social media gebruikers dat aangeeft zelden of nooit een bericht te posten. Zij lezen vooral berichten van andere gebruikers. Slechts 14% van de social media gebruikers is een actieve poster.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!