Van der Vegte: ‘We hebben wel vaker van die termen als advergames zien komen en gaan. De term komt uit de tijd dat er een spel was ontwikkeld en er werd vervolgens een merk op geplakt. Bijvoorbeeld Tetris of Bejeweled, maar dan in plaats van blokjes waren het Heinekenblikjes. Dat is een achterhaalde manier om een spel aan een merk te hangen, of andersom.’
Daarom is Van der Vegte blij dat de ontwikkeling van spellen verder is ontwikkeld. ‘De spellen die wij nu ontwikkelen, moeten kunnen concurreren met de commerciële entertainment games. En daarom praten we ook niet echt meer van advergames, maar gewoon over games.’
Volgens Van der Vegte kiezen adverteerders voor games omdat een consument minstens tien uur nodig heeft om het uit te spelen. Een commercial op televisie is na twintig secondes al bekeken. 'De gamers zijn veel langer met jouw merk bezig op positieve en intensieve manier'.
Toch zal de game-industrie geen andere adverteermogelijkheden gaan vervangen. ‘De technologie van televisie is de laatste tijd veel veranderd. Zo worden bijna alle nieuwe schermen met Android technologie uitgerust. Het zijn eigenlijk volledige computers. Tijdens het kijken van een programma kun je gebruik maken van een tweede scherm. Vanuit de game-hoek moeten er manieren worden bedacht om daar juist op in te haken. Er wordt dus niets vervangen, de verschillende mogelijkheden sluiten op elkaar aan.’
Sander van der Vegte is al veertien jaar werkzaam in de game-industrie. Hij werkte als ontwikkelaar bij Vanguard en was directeur van verschillende gamestudio’s, waaronder Cty en Green Hill. Van der Vegte gaat zich bij MediaMonks Games richten op het ondersteunen van reclamebureaus bij de ontwikkeling en productie van creatieve gameconcepten.
MediaMonks won vorig jaar ruim twintig prijzen met mobiele campagnes voor onder andere Adidas, Heineken en KLM.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!