Eén jaar geleden gingen Film1 en Sport1 van start.
Vanmorgen was er een persbijeenkomst om te laten zien hoe deze digitale betaalzenders zich ontwikkeld hebben.
Film1 en Sport1 komen voort uit Canal+, dat in 2005 door ChelloMedia werd overgenomen. Inmiddels is het abonnee-aantal op beide zenders gegroeid tot 265.000, zo luidde het nieuws vanmorgen.
ChelloMedia maakte ook bekend dat het beide zenders uitbreidt met een internetportal.
ChelloMedia heeft daarvoor twee bestaande sites gekocht.
FilmFocus.nl is gekocht en SportOne.nl. Beide webportals worden geintegreerd met de bestaande sites van de film- en sportzenders.
SportOne.nl is 4 jaar geleden begonnen en haalt nu 120.000 tot 150.000 unieke bezoekers per maand. Op pageviews zit het op 1 tot 1,3 miljoen per maand.
FilmFocus is uit 1999 en volgens ChelloMedia marktleider in Nederland op filmgebied. Hier komen per maand 400.000 unieke bezoekers. Op termijn komen op FilmFocus ook streaming diensten, zodat de kijker films kan bekijken en/of downloaden.
de achtergronden
Sport1 zendt 24 uur per dag sport uit. Er kan gekozen worden uit acht kanalen. Op avonden van de ChampionsLeague kun je zo kiezen uit acht wedstrijden. Maar meestal zit er op verschillende kanalen verschillende sporten.
Er zit wel veel voetbal op, maar geen Ere-divisie. En dat doet pijn. ChelloMedia wil bij de aanstaande tender voor de Nederlandse voetbalrechten dan ook weer meedoen om de rechten voor Sport1 te verwerven.
Opmerkelijk is dat er via Sport1.nl ook live voetbalwedstrijden bekeken kunnen worden uit bijvoorbeeld de ChampionsLeague.
Daar scoorden met name de wedstrijden van het Turkse Galataray heel goed. De Nederlandse Turken vonden dit kanaal dus kennelijk heel makkelijk.
Directeur Jeroen Oerlemans van Sport1: 'We waren zelfs uitverkocht. Dat betekent dat er 1.500 verbindingen waren. Meer konden we op dat moment niet bieden. Voor de tweede helft van het seizoen is dat verhoogd naar 50.000.'
De kijkers betalen hier wel per wedstrijd (1,30 euro).
Film1 is een digitale betaal tv-zender die 24 uur per dag via vier kanalen films uitzendt. Zonder enige reclameblokken voor en na de films en dat wordt volgens Film1-directeur Casper Keller zeer gewaardeerd.
Waar voorganger Canal+ zich nog rechtsstreeks tot consumenten wendde, doet Film1 vooral zaken via de kabelmaatschappijen. Die verkopen en vermarkten het en verkopen het samen met Sport1.
Al is het wel mogelijk om de kanalen apart te kopen. Samen kosten ze gemiddeld 20 tot 22 euro per maand. Apart zitten ze tussen 13 en 15 euro.
Later dit jaar volgt er eindelijk video on demand op dit kanaal. Zodat je niet meer op stipt half negen of half tien klaar hoeft te zitten voor een film, maar zelf kunt bepalen wanneer je kijkt en ook een pauze kunt inlassen. Overigens zal dat in abonnementsvorm worden aangeboden en dus niet op basis van pay per view.
Voetbalrechten
De groei van digitale tv in Nederland komt vooral door de groei van kabel. En volgens directeur Jeroen Oerlemans van Sport1 is het jammer dat er via dat snel groeiende kanaal nog geen echt brede dekking is voor betaal tv waarop Eredivisie voetbal te zien is.
'Tele2 zendt de wedstrijden nu uit, maar daar kijken niet zo veel mensen naar. KPN Digitenne doet ook het een en ander, maar beiden werken via IPTV. Via de kabel, het belangrijkste digitale kanaal, ligt het nog open. We hebben met Tele2 overlegd of we een licentie van ze konden kopen voor de kabel, maar ze wilden niet. Maar bij de komende tender proberen we het weer.'
De geholpen naamsbekendheid van Film1 en Sport1 is nog wel laag: rond de 50 procent. Ter vergelijking: Canal+, dat ter ziele is, zit nog altijd op 75 procent.
Dus er valt nog wel wat werkt te verrichten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!