Facebook heeft zich ontpopt tot een directe bedreiging van YouTube en groeit als platform voor online video advertenties. Merken experimenteren met het uploaden van video’s op Facebook, waardoor Facebook begint te groeien als distributiekanaal. Gecombineerd met de introductie van ‘autoplay’ en het niet te voorspellen grote bereik en targeting opties, is Facebook inmiddels uitgegroeid tot het tweede meest belangrijke videoplatform.
Socialbakers laat met de resultaten van hun onderzoek zien dat het aandeel van het aantal geplaatste merkvideo’s op Facebook stijgt, ten kosten van YouTube. Ook het aantal interacties en gedeelde video’s stijgt op Facebook ten koste van dit aandeel op YouTube.
Vooralsnog maakt Google, eigenaar van YouTube, zich geen zorgen omdat ze nog steeds het aantal uploads zien stijgen: 300 uur video wordt per minuut op YouTube geüpload, tegenover 100 uur video in mei 2014.
De verwachting is dat Facebook en YouTube, als twee verschillende videoplatforms, naast elkaar blijven bestaan vanwege de gerichte advertentie mogelijkheden op Facebook en de relatief lagere kosten per kijker op YouTube.
Wie zelf de cijfers wilt bekijken komt via deze link bij het onderzoek van Socialbakers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!