Facebook laat advertenties zien aan niet-gebruikers

Het Facebook Audience Network wordt uitgebreid naar alle internetgebruikers, of ze nu wel of niet gebruik maken van Facebook.

Facebook liet tot nu toe alleen advertenties zien aan mensen met een Facebook-account, wanneer ze websites van derden bezochten of mobiele apps gebruikten die behoorden tot het Audience Network.

Maar dat verandert. Andrew Bosworth, VP Ads en Business Platform bij Facebook, dat &;de uitbreiding nodig is om de online advertising-ervaring voor iedereen te verbeteren’. Hij schrijft: &;We introduceerden Facebook Audience Network 2 jaar geleden om uitgevers en app- ontwikkelaars te helpen, door relevante en goede advertenties te laten zien aan mensen die hun websites bezoeken en gebruik maken van hun apps. In het verleden lieten we alleen advertenties zien aan mensen die een Facebook-account hadden. Vandaag breiden we uit zodat uitgevers en app-ontwikkelaars de beste advertenties aan iedereen kunnen laten zien, ook aan die mensen die geen gebruik maken van Facebook.’

Wall Street Journal zegt dat de verandering subtiel is, maar wel weer een stap in de richting van Facebook’s uiteindelijke doel: invloed hebben op alle advertising op het internet. Een uitdaging voor rivaal Google, dat nu de wereldwijde digitale advertisingmarkt domineert.

Volgens WSJ gebruikt Facebook een mix van eigen buttons, plugins, cookies en andere browse-data om beter inzicht te krijgen in surfgedrag, om zo beter te kunnen targeten.

Opt-out
Overigens benadrukt Bosworth in zijn blog dat iedereen de controle houdt, inclusief tools waarmee je getargete online advertising kunt uitzetten.
Volgens de VP heeft Facebook ook technologie ontwikkeld waarmee het mogelijk is te zien of iemand wel of niet per ongeluk op een ad klikt. Uiteraard heft dat gevolgen voor de advertenties die je daarna te zien krijgt.

Bronnen: Facebook, WSJ, Warc

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie