Premium

Experts over de crisis bij Spil Games

Wat ging er mis en hoe moet Spil nu verder?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Spil Games, het grootste gamebedrijf in Nederland, zit in . MobileMarketing.nl vroeg diverse experts wat volgens hen de reden was voor deze reorganisatie en hoe zij de toekomst zien van dit spelletjesbedrijf. 

Jean-Paul Horn (Uitgever iPhoneclub.nl/iPadclub.nl): &;Ik zag dit massaontslag niet direct aankomen. De casual gaming markt heeft nog zo enorm veel potentieel. Spil Games lijkt daar voldoende gepositioneerd, maar moet wel op zoek naar andere monetization opportunities. De pogingen tot nu toe voor iOS en Android zijn veel te aarzelend. We hebben een redelijk goed contact met de pr-afdeling van Spil Games, maar worden eigenlijk zelden benaderd voor nieuwe releases op iOS. Die lijken er dus of niet te zijn of worden zonder enige aandacht maar in de App Store gedumpt. In een snelle inventarisatie zie ik dat ze nu 10 verschillende titels in de App Store hebben. Alleen Sara&;s kookklas komt mij bekend voor vanuit onze website iPhoneclub.nl. Op hun portfolio is dat natuurlijk veel te weinig. Er liggen nog zoveel kansen in de casual gaming markt, maar dan zal Spil Games wel duidelijk moeten kiezen voor native (iOS en Android) in plaats van de html5-koers.&;

Jelle Kolleman (Co-Founder Shoot2Share): &;Ik denk dat de organisatie last heeft gehad van twee bewegingen die hen tegenwerken. De belangrijkste is de verschuiving naar mobiel en het uitblijven van succes van HTML5 games op mobile devices. Blijkbaar hebben ze te laat geschakeld naar native app ontwikkeling met in-app advertising of in-app purchasing, waar de meeste mobile game developers hun geld mee verdienen. De tweede beweging is de dalende inventory door het verminderende gebruik van browser based gaming via de pc en aan lagere geautomatiseerde  prijs voor je views, dan snap je wel dat ze daar een heel groot probleem hebben. Of dat op tijd is op te lossen hangt vooral van hun cash-positie af, daar heb ik geen inzicht in.&;

Jan-Willem Huisman (Founder IJsfontein Interactive): &;Huidige ontwikkelingen bij Spil laten zien dat de gamesmarkt enorm in beweging is. En dat de introductie van smartphones een disruptive force is. De markt van zowel de browser based games als de traditionele console markt staat zwaar onder druk. Niet alleen Spill Games maar ook partijen zoals Zynga hebben het moeilijk om een business case te maken. Volgens mij zijn er twee belangrijke factoren die hier een rol spelen. Allereerst stapt de primaire doelgroep van Spil, kinderen en moeders massaal over naar mobiel en tablet en op deze devices speel je niet in de browser maar download je „gewoon” de app voor een optimale beleving. Daarnaast is het freemium business model dat je pas betaald als je al langer speelt de top games in de app store gratis. Hierdoor is de trade-off tussen reclame en gratis content niet meer interessant voor de spelers. Goede games zijn gratis te spelen zonder reclame. Het is wel erg slecht voor de Nederlanse game industrie dat een grote speler als Spil in zwaar weer zit. Voor de volwassenheid van de markt is het belangrijk dat er een paar grote internationale spelers zijn die zorgen voor een substantiële bijdrage in ontwikkeling en innovatie in de Nederlandse markt.&;

Sven van de Perre (Founder Monkube): &;Ik merk wel op dat Spil, een grootmacht was qua browser-games, veel te laat naar mobiel komt om meteen succesvol te zijn. Die markt wordt niet alleen meer beïnvloed door platformhouders Apple, Google en Microsoft, maar de concurrentie via paid installs is ook moordend. Spil gaat sowieso niet zomaar zijn succes van browser-based games kunnen herhalen. Afgaande op de ervaring binnen mijn eigen game bedrijf, merken we dat het beter is om weinig games te maken en met die titels echt heel hoog te mikken, dan te gaan voor de massa en overal wel een beetje op te verdienen. Want de markt van casual games die een degelijke ROI draaien op wat in-game banners, die is enorm verzadigd. Ik vermoed dat ze binnen Spil ook die analyse gemaakt hebben en dat we een nieuwe, andere Spil te zien krijgen. Het is altijd jammer om mensen te zien gaan, maar soms is dat de evolutie van een bedrijf om gezond te worden.&;

Bart Hufen (Brand New Game): &;Ik vind het arrogant om te zeggen dat ik het zag aankomen, maar ik heb wel drie jaar geleden al tegen Oscar (Diele - red.) gezegd dat het roer drastisch om moest en daar was hij toen al mee bezig. De gameportals van Spil konden niet gericht consumenten ‘targetten’. Ze wisten niets van hun doelgroep - wat ik schokkend vond. Er werd heel veel banner advertising verkocht, waarbij de game concepten zogenaamd leidend waren voor de doelgroepen: vrouwen, tieners en gezinnen, maar in werkelijkheid wisten ze niets van de doelgroep. Naar mijn mening is advertising een stervend model, maar dat wil de markt niet horen horen. Daarnaast geloof ik in kwaliteit en dat leverde de game portals van Spil niet echt. Ze hebben vooral ‘veel en vaak nagemaakte content’ maar niet de kaskrakers waar jij en ik op zitten te wachten. Spil is denk ik te laat. Ze zijn een online game uitgever. Puur een doorgeefluik van andermans content. Als ze die laag hadden verrijkt met ‘diepe’ consumenten data dan was het een sterkere portal geworden. Door geen richting te kiezen is het nu vlees noch vis. Het verdienmodel klopt niet meer en met bijna 300 mensen in dienst is dat vragen om moeilijkheden. Mijn advies is dat Spil Games terug naar de kern moet en met weinig vast personeel moet waar ze goed is zijn.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie