Instagram heeft in de vijf maanden nadat het zijn app openstelde voor adverteerders ruim 200 duizend adverteerders binnengehaald.
Daarmee heeft de foto-app meer adverteerders dan de 130 duizend van Twitter, maar loopt het nog wel ver achter op moederschip Facebook, dat aangeeft ruim twee miljoen adverteerders te hebben.
Een sterke stijging, in juni had Instagram er nog slechts een paar honderd.
De groei zit ‘m voornamelijk in de internationale adverteerders, driekwart van de adverteerders zijn niet-Amerikaans en actief in zo’n 200 landen.
In een blogposting van Instagram is te lezen dat de adverteerders de diverse interessegebieden van de gebruikers goed weten aan te spreken. Denk aan het verkopen van concertkaarten, het aantal downloads van een mobile game-app te vermeerderen of het verhogen van awareness voor een onderneming dat zich richt op boekliefhebbers.
Instagram geeft aan dat meer adverteerders voor een betere gebruikerservaring te zorgen, omdat advertenties steeds relevanter voor de specifieke doelgroep worden.
Niet meer advertenties
Want het is niet zo dat meer adverteerders meer advertenties betekenen. Het aantal advertenties dat gebruikers zien is in verhouding met de tijd die men op Instagram doorbrengt.
Een voorbeeld van een succesvolle campagne dat Instagram aanhaalt, is van de Duitse supermarkt REWE die advertenties liet zien hoe jonge moeders met hun producten simpele maaltijden kunnen maken.
De campagne was een combinatie van smakelijke foto's en inspirerende teksten. Resultaat: een sterke groei van 37 procent in ad recall, dat is volgens Instagram 6,1 hoger dan de norm van Nielsen.
‘Koop nu’-optie
Ook kleinere bedrijven hebben succes. Een Amerikaans bedrijfje dat foto's en schilderijen inlijst richtte zich op mensen die de afgelopen 30 dagen hun site bezochten, en mensen die een lijst hadden geselecteerd maar die de afgelopen zestig dagen niet kochten. De actie bestond uit een serie foto-advertenties met een ‘koop nu’-optie erin. De kosten om nieuwe klanten te acquireren daalde met 71 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!