Premium

Is er nog toekomst voor het zelfstandige mobiele bureau?

Fusies en overnames in de mobiele wereld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit de Mobile Marketing Monitor 2014 onder de top-500 adverteerders bleek al dat &;mobile&; steeds vaker in de marketing mix wordt geïntegreerd. De laatste maanden zijn er diverse fusies en overnames geweest. Is de tijd van de zelfstandige mobiele bureaus over? MobileMarketing.nl vroeg het aan de overgenomen partijen zelf. 

Infostrada nam The Saints over
Jonas Oijevaar (Business developer bij Infostrada Interactive): &;Er is zeker nog toekomst voor zelfstandige mobiele bureaus. Ze moeten echter nog meer toegevoegde waarde creëren en zich focussen op niches. Responsive wordt steeds belangrijker, maar toch blijven native mobile apps nog steeds belangrijk. De tijd dat iedereen een app wilde is echter voorbij. Er wordt nu veel bewuster de keuze gemaakt om voor responsive te gaan of voor native. Infostrada Interactive is met echte connected oplossingen bezig, waaronder Connected Stadions. Hiervoor je moet je nog native apps ontwikkelen  om de optimale kracht uit mobile devices te halen.&;

Mobile Pioneers overgenomen door Lectric groep
Stijn Veeger (oprichter van Mobile Pioneers, nu mede-eigenaar van Mobile Wingman). Mobile Pioneers heeft app concepten ontwikkeld, waarbij apps zoals TVgids.tv, Flitsers en Buienalarm nog steeds erg populair zijn. “Mobile Pioneers past perfect binnen de Lectric groep als je kijkt wat ze al hebben aan ventures. Wij hebben ons altijd gefocused op de exploitatie en ontwikkelng van app concepten. De kansen dat nieuwe app concepten een succes worden zijn bijzonder klein geworden sinds een jaar. Dat het ik echt gemerkt met de laatste paar grote apps de we gelanceerd hebben.  Stuk voor stuk zijn het echt goede apps, maar we merkten dat het zoveel moeilijker was om de consument over te halen deze gratis Apps te downloaden. De consument is veel minder op zoek naar nieuwe apps ten opzichte van 2 jaar geleden, ondanks dat de markt groter is betekent dat dus veel minder kans. Toen ik dat besefte ben ik met wat partijen gaan praten of er interesse was in Mobile Pioneers over te nemen en dat was er zeker.“

/TBWA nam belang in Mobile Strategy
Nishant Dogra (oprichter Mobile Strategy): ‘Wat je merkt is dat de mobiele markt nu echt volwassen begint te worden en dat mobile hoog op de agenda staat bij CMO’s. Om te kunnen werken voor grote merken en retailers is het belangrijk om een bepaalde schaalgrootte te bereiken en meer expertise te bundelen voor integrale marketing. Dit is een van de voornaamste redeneren waarom mobiele bureau’s kiezen voor consolidatie of aansluiting zoeken bij grotere bureau’s. Wij verwachten dat er binnen nu en een of twee jaar absolute marktleiders zullen ontstaan in de Nederlandse APP landschap met elk een eigen specialisme (bijv. Games, Retail, Publishers etc.).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie