Einde groei sociale media in zicht

Het aantal gebruikers van sociale media in Nederland neemt nog wel toe maar dat nadert zijn einde.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat stelt onderzoeksbureau Multiscope dat onderzoek deed naar sociale media onder 8.500 Nederlanders. In 2013 was er nog groei te zien binnen de sociale netwerken, aldus Multiscope. Deze was echter minder dan voorgaande jaren. Het aantal gebruikers van sociale media nadert zijn hoogtepunt. De winst valt voor netwerken niet meer te halen uit de groei van het aantal accounts. Groeien kunnen de netwerken wel in het aantal uren dat gebruikers eraan besteden. Gebruikers verwachten in de toekomst vaker gebruik van sociale media te gaan maken.

Facebook, Youtube en Twitter het bekendst

Facebook blijft het bekendst, 94% van de mensen kent dit netwerk. Nummer 2 is Youtube (82%) en het derde bekendste netwerk is Twitter (79%). In vergelijking met 2012 steeg de bekendheid van Instagram en Pinterest het hardst. De naamsbekendheid van Instagram steeg met 25%, die van Pinterest met 18%.

Aantal gebruikers stijgt licht

Facebook, dat al het grootste netwerk was, groeide het hardst in 2013. Het aantal gebruikers is het afgelopen jaar met 7% gestegen. Die stijging is fors minder dan tussen 2010 en 2012, toen het gebruik met 44% steeg. Het lijkt er op dat Facebook hier zijn hoogtepunt heeft bereikt. Ook bij andere netwerken is de groei in gebruikers er uit. Youtube steeg nog maar 3% ten opzichte van 2012 en Google+ 1%. Het aantal mensen dat Twitter gebruikte (zelf posten of berichten van anderen lezen) daalde zelfs met 1%. Na Facebook steeg het aantal gebruikers van LinkedIn met 5% het meest.

Meer uren op sociale media

Het totaal aantal uren dat men spendeerde op sociale media steeg met ruim 39%. Deze stijging is vooral te danken aan het aantal uren dat we besteden aan Facebook en aan de lichte toename van het aantal gebruikers van sociale media. In 2012 zat een gebruiker gemiddeld 5 uur per week op Facebook, dit jaar is dat 6 uur en 10 minuten. Het aantal actieve uren op LinkedIn steeg ook, in tegenstelling tot het aantal uren dat aan Youtube, Twitter en Google+ besteed werd. Bij deze netwerken daalde dat aantal.

Verwacht gebruik in 2014

Ondanks dat het aantal gebruikers niet meer explosief stijgt, en het aantal bestede uren voor een aantal netwerken aan het afnemen is, denken gebruikers zelf in 2014 meer gebruik te maken van sociale media. Vooral LinkedIn en Google+ kunnen rekenen op een toename van het gebruik. 21% van de gebruikers zegt LinkedIn meer te gaan gebruiken, tegenover slechts 6% die zegt komend jaar minder vaak op het netwerk aanwezig te zijn. Een verschil van 15%. Bij Google+ is dat verschil 10% in het voordeel van degenen die zeggen het vaker te zullen gaan gebruiken. Ook Twitter en Youtube kunnen een groei verwachten. Facebook kan een lichte groei verwachten (2%). Vorig jaar was dat echter nog 11%, ook daar daalt de groei dus.

Minder zorg om privacy

Ten opzichte van 2012 is men zich minder zorgen gaan maken over zijn privacy bij het gebruik van sociale media. In 2012 vond 26% dat sociale media een gevaar vormde voor zijn privacy, dit jaar is dat nog 22%. Eén op de 10 gebruikers leest vooral berichten van anderen, maar post zelf nooit iets. 12% noemt zich een actieve gebruiker en post veel. Contact houden blijft voor veel mensen de belangrijkste reden om sociale media te gebruiken. Ruim een derde gebruikt sociale media vooral als aangenaam tijdverdrijf. Eén op de 10 gebruikt zijn account om de kinderen in de gaten te houden.

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 8.500 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.


 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie