Iedere euro die marketeers investeren in influencer marketing levert ze zo’n 6,50 of meer op. Dat blijkt uit twee Amerikaanse onderzoeken die onafhankelijk van elkaar zijn gehouden.
In beide ondertzoeken werd gekeken wat de ROI bedraagt van influencer marketing-programma’s. Burst Media nam daarvoor 48 marketingprogramma’s uit 2014 onder de loep in 15 sectoren en die werk boden aan 662 onafhankelijke web-uitgevers en bloggers.
Het bureau komt op een bedrag uit van 6,85 aan mediawaarde voor ieder geïnvesteerde euro.
Goede scores FMCG
Adverteerders in de ‘fast moving’ consumentenproducten boeken de beste resultaten. Daar levert een influencer-euro 11,33 aan ‘earned’ mediawaarde op. In de detailhandel en kleding is dat 10,48 euro, terwijl de toeristische bestemmingen en reizen 7,04 euro opleveren.
Andere sectoren laten slechtere resultaten zien. De huis- en tuinbranche doet het het slechtst. Daar levert een euro slechts 0,64 earned mediawaarde op.
Snelst groeiend
Een ander onderzoek, uitgevoerd door Tomoson komt in grote lijnen tot dezelfde conclusies. Hier levert een influencer-euro gemiddeld 6,50 euro aan verkregen mediawaarde op.
Ook gaven de ondervraagde marketeers aan dat influencer marketing het snelst groeiende kanaal is in online klant-acquisitie, nog voor organic search, paid search en e-mail marketing.
Kosteneffectief
Ook vinden marketeers influencer marketing samen met email-markjeting het meest kosteneffectief kanaal in de online acquisitie van klanten, kort gevolgd door organic search. Affiliate marketing is volgens slechts 2% van de marketeers het meest kosteneffectieve kanaal.
Ook vindt een kleine meerderheid (51%) van de marketeers dat bedrijven betere klanten krijgen door influencer marketing.