De Dutch YouTube Gathering (DYTG) stopt na twaalf jaar omdat influencers te veel geld vragen om op te komen draven. Dat meldt de organisator op de website van DYTG. Op 23 juli vindt de laatste editie van het grootste Nederlandse YouTube-evenement plaats, in de Brabanthallen in Den Bosch. De organisator zegt met pijn in zijn hart de stekker uit het evenement te trekken. Voorgaande jaren trok het evenement zo'n achtduizend bezoekers per jaarlijkse editie.
Influencers vragen meer geld
In een verklaring schrijft de organisator: 'De DYTG zoals hij 12 jaar geleden opgezet is, is tegenwoordig niet meer mogelijk. Grote YouTubers komen niet meer gratis naar evenementen en het is onmogelijk om iedereen te kunnen betalen. Als we alle creators zouden betalen die we op het evenement willen hebben gaan sommige meet & greet tickets richting de 1000 euro! En reizen (sic) de evenement tickets al helemaal de pan uit.'
Jaren geleden stonden veel bekende Nederlandse YouTubers op DYTG. Die sterren inhuren is tegenwoordig te duur, zegt de organisator. Ook influencers van TikTok, Instagram, Twitch en andere social media komen naar het evenement, maar rekenen doorgaans ook hoge prijzen. De ticketprijs verhogen wil de organisator uit principiële redenen niet. Dit om het evenement toegankelijk te houden voor 'de vaak jonge bezoekers die vaak geen honderd euro hebben voor een groot evenement.'
Enzo Knol, één van de bekendste influencers van Nederland, zegt tegen EditieNL dat hij één keer op DYTG geweest is maar het zo slecht geregeld vond dat hij niet nog eens wilde komen. 'Ik wil niet dat fans zes uur lang in de rij moeten staan en veel te veel geld betalen voor een ticket.'
Laatste editie lijkt nog gaten te hebben
Onbekend is hoe de ticketverkoop voor de laatste editie verkoopt. Op moment van publicatie zijn er via de website nog tickets te koop á 25 euro per stuk. Een deel van de bezoekers heeft een ticket omdat de twee voorgaande DYTG-edities niet door konden gaan door de coronapandemie. Het schema met meet & greets van influencers is nog grotendeels leeg. Welke bekende influencers er op het hoofdpodium spreken of optreden, is nog onbekend. Die webpagina is namelijk nog leeg, minder dan twee weken voor het evenement plaatsvindt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!