Gisteren was de eerste dag van het grootste Virtual Reality Event van Europa, de Dutch VR Days in het hartje van Amsterdam, Vondelpark. Ik had er al een tijdje naar uitgekeken, dus stond half 9 stipt op de stoep. Ik was niet de enige die er zin aan had, want de rij aanwezigen was al aanzienlijk.
Anne Frank huis in VR
En het begon gelijk goed met één van de beste VR cases die ik gezien heb: de Anne Frank Huis Virtual Tour. Uiterst simpel, maar toch uiterst effectief. IMet de Virtual Tour kunnen mensen die normaal het Anne Frank huis niet kunnen bezoeken omdat ze slecht ter been zijn, toch dezelfde ervaring meemaken.
Na deze prachtige case tilde Arthur van Hoff, wereldberoemd in de wereld van Virtual Reality en ver daarbuiten dankzij het door hem opgerichte VR-bedrijf Jaunt - het niveau nog een trapje verder omhoog door over de implicaties van VR filmcontent te praten. Om VR content te maken, moeten we ons zelf herontdekken. We kunnen niet meer terugvallen op oude 2D principes. Interessant was ook zijn presentatie van de Jaunt 360 graden camera die het mogelijk maakt om 3D beelden te schieten.
Auto's verkopen met VR
Na de koffiepauze begonnen de presentaties Mill + en Digitas LBI. Beide zijn grote agency die vanuit een digitale achtergrond aan de slag zijn gegaan met VR. Het verhaal van Mill + bleef een klein beetje hangen in de techniek van VR storytelling en wat er wel en niet mogelijk is. Digitas LBI daarentegen brak de ban met een verhaal over de Volvo XC 90 VR case en de implicaties van Virtual Reality storytelling.
Check ook even de vlog die ik met Peder Sandqvist van DigitasLBi heb gemaakt). Veel bedrijven experimenteren met Virtual Reality en storytelling. De presentatie van Sandqvist maakte echter duidelijk dat we nog veek stappen moeten nemen voordat we dit volledig onder de knie hebben.
Na deze presentaties onstond een interessant debat met de zaal over de vraag ib hoeverre content geschikt is voor Virtual Reality. Een probleem dat duidelijk naar voren kwam is dat Virtual Reality content nu eenmaal meer geld en tijd kost om te maken, terwijl het bereik lager is dan van traditionele media. Daar tegenover staat dat Virtual Reality lijkt een diepere impactheeft doordat het de gebruiker werkelijk een levensechte ervaring voorschotelt. Iets wat met traditionele media niet of nauwelijks mogelijk is.
Trefbal met groen slijm
Na de lunch break ging het wat dieper in op andere toepassingen van Virtual Reality, zoals voor de medische wereld. De presentatie van Skip Rizzo was indrukwekkend. Hij legde uit hoe hij met Virtual Reality stress-stoornissen en andere fobieën aanpakt. Zijn verhaal berustte op veel wetenschappelijk onderzoek en nog veel meer testresultaten.
Toen om half 3 iedereen een klein beetje aan het inkakken was, kwam Julie Heyde ten podium. Wat een energie! Ze presenteerde hoe zij met haar team werk aan VR gaming met de HTC Vive. Waar het i marketing en advertising veelal draait om vooraf uitgedachte campagnes, gaat het er in de gaming wereld heel anders aan toe. VR is een nog onbeschreven blad en daarom doet haar team niks anders dan experimenteren. Dit levert dan voorbeelden op, zoals 'trefbal met groene slijm' en 'selfie-tennis' waarbij je uit woede je racket kunt weggooien. .
The Void
De dag sloot af met de spreekwoordelijke kers op de taart: The Void. Voor wie het nog niet hebben gezien, dit Youtube filmpje is een aanrader! Ken Bretschneider van The Void presenteerde het bijna onmogelijke door vanaf de grond af aan een 5D-wereld te creëren die over de hele wereld wordt uitgerold. Mocht alles gaan zoals gepland, dan zal een avondje naar de film veranderen in een avondje The Void, waarbij je zelf kan kiezen of je met z'n allen de wereld van Harry Potter wilt binnenstappen, of een toch wat heftiger ervaring wilt hebben door een oorlogssituatie te beleven.
Letterlijk alles is mogelijk als de scheiding tussen de virtuele en de werkelijke wereld verdwijnt.
Al met al een geweldige dag op een prachtige locatie die maar weer is liet zien dat we pas aan het begin staan van Virtual Reality.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!