Jupiler gaat goed in Nederland, vertelde Dito, marketingdirecteur bij AB-Inbev Benelux (hij is verantwoordelijk voor Jupiler in Nederland en België). Het merk groeit met dubbele cijfers.
Dat heeft onder andere met activatie rond het voetbal te maken. In zowel Nederland als België voert het biermerk campagne voor het WK voetbal, waarvan Jupiler officieel sponsor is op de bagagedrager van Budweiser, het grote merk van hetzelfde moederconcern. In zijn thuisland heeft Jupiler tal van producten en activaties, onder meer glazen en blikjes van de Rode Duivels. In Nederland presenteerde het het Jup Holland Jup-supportershirt.
Vreemd is het wel, een Belgisch merk dat zich in Nederland zo oranje presenteert.
Erwin Dito: ‘Dat begrijp ik en daar krijgen we van consumenten soms ook wel opmerkingen over’, zegt hij. ‘Het is ook een nieuwe situatie voor ons, want België was lang afwezig op het WK. Toch zien we dat onze Oranje-acties goed aanslaan op de winkelvloer. Nederlanders hebben er niet zoveel moeite mee en de Belgen ook niet. De sentimenten zijn ook niet zo groot als die rond Nederland en Duitsland.’
Hoe moeilijk is het voor Jupiler zich te positioneren tussen het brutale Bavaria en grote Heineken?
Dito: ‘We hebben een eigen positie, ook omdat we officieel sponsor zijn. Dat biedt voordelen, we hebben reclameborden rond het veld bij wedstrijden van het Nederlands elftal. Herinner je nog dat Wesley Sneijder na die tweede goal tegen Brazilië met zijn hand tegen zijn voorhoofd sloeg? Dat gebeurde allemaal met groot Jupiler in beeld. Toen stonden we dubbel te juichen. Het WK is een topplatform waarop we ons kunnen profileren in de lokale markten.’
Lees het hele artikel in Tijdschrift voor Marketing nummer 6 of hier online (voor abonnees).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!